José Gener (Cuba) - Kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

José Gener (Cuba) - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Dags att skriva lite om en José Gener-cigarr jag fått av MK våren 2007, tack MK!
Bucfacon poängterade att cigarren vid namn José Gener är en pre-revolutions-cigarr :shock: då den bara tillverkades innan dess. Möjligt att det är så, men iaf så är det Hoyo de Monterrey som står bakom den vad jag kan förstå efter lite skummande på nätet. Någon som kan förklara hur det verkligen ligger till? (står "Hoyo de Monterrey de José Gener" på en del gördlar, minns inte hur det stod på denna cigarr tyvärr - men José Gener var åtminstone den största texten på gördeln).

Facon: Ingen aning, mått uppskattningsvis 7,5x38.

Pris: Vet inte heller då den inte går att få tag på.

Röktid: 45-65 minuter.

Kommentarer: Jämnt ljust täckblad. Smaker av gräddkola, kokos, torkade frukter, vanilj, mandel och ceder, fantastiskt! Efterhand kompletteras smake na med lite vitpeppar. Brinner rakt och lämnar en jämn, gråvitbrun och lite prickig askpelare som hänger kvar mycket bra. Röken är ganska tjock. Draget är ganska lätt, trots den extremt långsmala vitolan. MK: Denna var inte direkt olagrad va? :-D T.o.m. Lite lös passning på gördeln - vilket brukar kunna tyda på lång lagring. Gördeln var även gulnad på insidan, nice.
Cigarren har medel styrka och medel till full kropp.

Betyg: Stort plus för komplexitet och smaker, även plus för konstruktionen. Inga minus. Jag ger denna cigarr en femma av fem möjliga.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: José Gener (Cuba) - Kommentarer och betyg

Post by Bukfaçon »

Daniel P wrote:(står "Hoyo de Monterrey de José Gener" på en del gördlar, minns inte hur det stod på denna cigarr tyvärr - men José Gener var åtminstone den största texten på gördeln)
Det är det som är det skumma, det borde vara Hoyo de Monterey som största text på gördeln och José Gener på kanterna (där det idag - på moderna HdM-cigarrer - står Habana resp. Cuba). Någon cigarr post 1959 med namnet Jose Gener finns inte vad jag vet, så du har antingen rökt en pre-revolutionär pinne eller möjligen en icke-kubansk cigarr. Men eftersom du fått den av MK så... inte så troligt kanske? :funderar:

Ett mysterium för närvarande... Har du gördeln kvar? Bilder?

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: José Gener (Cuba) - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Nope, ingen bild på gördeln kvar - det hade så klart hjälpt.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: José Gener (Cuba) - Kommentarer och betyg

Post by Bukfaçon »

Efter lite funderande: det kan ha varit märket La Escepcion (de José Gener); ett märke som slutade tillverkas på 1970-80-talen.

Var det denna cigarr Daniel?:
Image

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: José Gener (Cuba) - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Tror inte det utifrån det suddiga minne av gördeln jag har (att texten José Gener var större än annan text).
:roll:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply