When was the beginning?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

When was the beginning?

Post by COJ »

Som en spinoff av Ouch tråd där han säger att han först började röka cigarr för tre år sen så undrar jag när ni andra började...

Själv så började jag på allvar i februari 98, efter en jobbarkompis kom hem från en tripp till Cuba och hade handlat på sig en del cigarrer..som han hade vänligheten att sälja någar av till mig.

Men jag har puffat cigarr till och från vid festligare tillfällen lång tidigare...tidigaste minnet är från 10 års åldern då vi en nyårsafton puffade cigarr för att det var så bra glöd att tända smällare...fast då var det torrisar som jag "lånat" av min far...fast det visste han nog inte :D

En annan fråga, hur många cigarrer tror/vet ni att ni puffat i era dagar?

Själv så skulle jag tro att jag puffat någonstans i häradet av 7-8000 cigarrer....efter en lite trevande start så la jag av med cigaretter till midsommar 98 och sen röktes det rätt mycket...på den tiden fick man ju fortfarande röka på lokal och vi hade ett fint rökrum på jobb....och fram till rökförbudet på lokal så puffade jag minst tre cigarrer om dagen i flera år...sen hade jag en kraftig dip...nu med inglasad balkong så röker jag minst en cigarr om dagen....
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: When was the beginning?

Post by Bukfaçon »

The Beginning...by Bukfaçon. :fakta:

Min första var en Bellman cigarill som jag rökte hemma, d.v.s. med tillåtelse. Jag var 15 har jag för mig, så året bör ha varit 1982, men kan ha varit 1983 (och då var jag naturligtvis 16). Smakade inget vidare, vilket jag tror föräldrarna räknat ut, och blev därmed ett enstaka "bloss i mörkret".

Men så dröjde det bara 2-3 år kanske, så köpte jag en låda med tyska cigarrer, bremercigarrer. Det var en sorts cigarr som var mycket vanliga förr, men som nu inte verkar finnas alls. (I Piratens "Bokhandlaren som slutade bada" är ju Jakob, bokens huvudperson, pappers- & tobakshandlare och det framgår av texten att danska & bremercigarrer var för herrskapsfolk; vanligt folk rökte Svensk Lösen.) Minns också enstaka cigariller under gymnasietiden, men än mer minns jag den låda med 50 st King Edward som jag fick av nån släkting tror jag, kan jag har varit kring 20? (=1987)

Har svårt att sätta ett exakt datum, men jag brukar säga att jag rökt cigarr i cirka 20 år om någon frågar. Av "bättre" cigarrer från denna begynnelse minns jag fr.f.a. alla de H. Upmann Coronas Major som jag konsumerade. Lätt att få tag i, och snygg och praktisk i sitt aluminiumrör. Men även Montecristo, Dunhill m.fl. vet jag att provade på. När kassan var skral blev det ofta Antonio & Cleopatra Grenadiers, i sitt typiska bruna plastfodral med plats för ett halvdussin cigarrer.

Visst njöt jag av smaken av cigarr, absolut, men nog tror jag att det fanns ett betydande mått av "coolhet" över mitt cigarrökande. Särskilt när jag låg vid universitetet. Då var cigarrer nödvändig symbol i det frackklädda, studentikosa, studentlivet. (Jag har en fickplunta som är ungeför lika stor som en Grenadier-förpackning; man hade pluntan i väster frackinnerficka och cigarrerna i höger dito.) Det var i denna veva som jag var på cigarrkurs under Mikael Bergström (Nu: Kurpatow) på Akademiska Officerssällskapet i Stockholm. Detta ledde till att jag konsumerade en hel del Frans Suell, Amiral och Örnen. Jag saknar dem nu; och minns dem som av god kvalitet. (Under 1990-talet tror jag nästan att de bättre Frans Suell-produkterna var fuktiga, ej torra. Men de kanske bara förvarades så av Svenska Tobak?)

Ja, så höll det på med cigarrökningen, i bästa fall någon cigarr per vecka, tills min cigarristiska nytändning förra året.

Hur många vågar jag inte skatta, men jag tror nog jag puffat nånstans mellan 150 och 200 märken. Tyvärr minns man inte alla...

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: When was the beginning?

Post by COJ »

Åhhh Grenadiers Antonio & Cleopatra...det väcker många minnen, då i den nu avlägsna ungdomen så "turades" det mycket och ofta om man som jag växte upp i Helsingborg...och på båtarna, som på den tiden hette Regula, Ursula, Betula & Carola, kunde man köpa dessa enl. min mening då goda cigarrer...eftersom man alltid åkte en dubbeltur så blev det ofta, ofta en 6-pack Antonio & Cleopatra och 3 paket danska Prince...så skall vi räkna en 6-pack Antonio & Cleopatra i veckan så har jag rökt cigarr i över 30år :smoking:

En annan (cigarr?) som det röktes flitigt av var en extremt tunn och lång sak som blev populära när Kojak gick på TV...fast vad de hette kommer jag inte ihåg...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: When was the beginning?

Post by Bukfaçon »

Ja, jo, nog får man räkna Grenadier till cigarrernas skara!

Jag minns dem också som goda, men man var ju inte så kräsen då... Nu var det dock många år sedan jag rökte en; blev nästan sugen på att försöka skaffa fram några för nostalgiprov! :razz:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: When was the beginning?

Post by COJ »

Bukfaçon wrote:Ja, jo, nog får man räkna Grenadier till cigarrernas skara!

Jag minns dem också som goda, men man var ju inte så kräsen då... Nu var det dock många år sedan jag rökte en; blev nästan sugen på att försöka skaffa fram några för nostalgiprov! :razz:

B
PRECIS min tanke...måste få tag på en 6-pack....men vet inte var de säljs numera...kan inte minnas att jag sett dem på båtarna
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: When was the beginning?

Post by Daniel P »

Började efter ha blivit bjuden på en cigarr som jag upskattade (inget märvärdigt alls, tvärtom - men minns inte vad den hette) sommaren 2003, dvs 5 år sedan (jag var 25 då). Forumen (de svenska i mitt fall) har skapat mervärde, roligt roligt :!:

Har sedan starten noterat så gott som alla cigarrmärken jag provat (har nog missat några - men de är nog lätträknade) och har kommit till 121 sorter (Fast då är 9 olika consuegras, 7 olika CAO och 4 olika Carlos Toraño listade separat också, så det blir kanske knappt 100 olika märken om man räknar antal märken istället. I vilket fall är det fortfarande nyfikenheten som driver mig framåt - sällan jag köper på mig någon/några lådor extra av någon hittills - även om det händer någon gång ibland.

Hur många jag puffat under mina 5 år vet jag inte, men antagligen någonstans runt 1200-1500 om jag skulle dra till med en gissning.

Bonusinfo är att min första herf var TSGH#1 (The Skåne Garden Herf #1 hos Martin CCR, herfen före Eric Wellins herf och ASH#1, resten känner de flesta till hur utvecklingen varit). Roligt med så många herfar i Sverige per år förresten! Det har verkligen exploderat sista året! :race:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply