RE:s LE:s hur resonerar ni?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Ouch
Ålderspresident

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Ouch »

Bukfaçon wrote: Javisst, samlar man havannor med den lidelse och passion som jag vet att ex.vis du Salberto och Ouch gör, så tycker jag såklart att ni göra det. Jag vet ju med vilken glädje ni puffar! :buga: Men jag tror likafullt att Habanos begår ett misstag när de vänder ryggen till vanliga cigarrister eller de lite mer kunnniga cigarrister som bara vill ha en välgjord petit-corona e.dyl.

Men jag säger som salig kung Adolf Fredrik: "låt var och en bli salig på sin fason". Amen! ;)

B
Jag håller fullständigt med dig, Bukfaçon. Men entusiasternas skara verkar inte vara tillräckligt stor för att påverka beslut som grundar sig på försäljningssiffror. Jag är den förste att beklaga detta, nej förlåt, den andre (du var först!), eftersom jag också föredrar smalare cigarrmodeller som försvunnit eller är hotade.
Henrik G
Blivande hederssmålänning

Post by Henrik G »

Iof tror jag nog namnet kan valts av Esterna. Vad jag förstått är många i österled betydligt mer stolta över sitt vikingaarv (även om de mest inskränker sig till slavhandel, plundring och våldtäkt) än vad vi är, men surrealistiskt är det ju. Jag tycker våra gott kunde hetat King of Poland eller något annat i sammanhanget lustigt.

Sen tror jag at det är skilland på folk och folk trots allt. Tror inte Habanos nordic skulle kunnat få en Bolivar Conde 109. Tex är det ju märkligt att LCDH Tallin inte ens saluför ERDM i reguljär produktion (i varje fall enligt deras hemsida), så varför göra en RE på detta märke?
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Henrik G wrote:Iof tror jag nog namnet kan valts av Esterna. Vad jag förstått är många i österled betydligt mer stolta över sitt vikingaarv (även om de mest inskränker sig till slavhandel, plundring och våldtäkt) än vad vi är, men surrealistiskt är det ju. Jag tycker våra gott kunde hetat King of Poland eller något annat i sammanhanget lustigt.

Sen tror jag at det är skilland på folk och folk trots allt. Tror inte Habanos nordic skulle kunnat få en Bolivar Conde 109. Tex är det ju märkligt att LCDH Tallin inte ens saluför ERDM i reguljär produktion (i varje fall enligt deras hemsida), så varför göra en RE på detta märke?
Jag tror inte ens (men jag är inte 100% säker) att chefen för Rasa Trading är Est. Jag vill minnas att det kommenterades i Tallin.

De regionala utgåvorna är ju begränsade till att vara från vissa marcas. De "globala" och de som kallas "Niche brands" får ju inte ges ut som regionala utgåvor. Man kanske ville göra en promotion av ERdM i Balticum, eller så gillade killen detta märke så mycket att han ville ha det trots att man inte säljer det normalt... :funderar2: :D
salberto
Hederssmålänning

Post by salberto »

Man behöver ju inte stirra sig blind på limitadas. Sanslöst utmärkta cigarrer finns ju fortfarande kvar: RASCC, en av mina favoriter i "lillklassen", Partagas shorts, Partagas SdC, Alla laguito ettor och tvåor, fin-fina Monte Especiales, Hoyo du Gourmet, denna optimala läckerhet mm mm
Än finns det hopp för oss som inte riktigt gillar bamsingarna. Och vem vet... trenden kanske vänder. I limitadasväg ser vi fram mot Bolivar Especiales. Bolivar i denna storlek. kan inte annat än bli riktigt gott.

Röker en medelmåttig Choix Supreme, lyssnar på Brian Eno och dricker hallonsaft. Det ni...
//salberto
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Jag måste kommentera...Brian Eno? Finns det fler än jag som lyssnar på honom? :tummenupp:

Det verkar som den här diskussionen om Limitadas och Exclusivos självdog. För informationens skull kan jag trots detta referera till en post som tangerar ämnet och som nyss dök upp på nytt på FoH: LÄNK

samt naturligtvis till Trevors site om Habanos: Cuban Cigar Website
Bukfaçon
Härold & Lexikograf

Post by Bukfaçon »

Extremt intressant länk till FoH, Ouch! Tack! Spännande att läsa, och hans åsikter verkar ligga nära mina egna, om jag förstod det utrikiska språket rätt. Även gamla go'a märken är ju en form av kapital.

Men vår egen diskussion kom väl mera till insikten, som kan formuleras på många sätt, men som jag formulerade: låt var och en bli salig på sin fason! (Eller det försvunna inlägget på 08BF: Vissa har klippkort på planet till Havanna, andra kryssar jorden runt.... ;)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
salberto
Hederssmålänning

Post by salberto »

Håller på med en summering av mina rökintryck av limitadas som jag har erfarenhet av(minst tre cigarrer). En lite ambitiösare framställning, som tar lite tid att göra. Så för min del är inte frågorna om limitadas på något sätt över.
//salberto
Wagnerian
Hederssmålänning

Post by Wagnerian »

salberto wrote:Håller på med en summering av mina rökintryck av limitadas som jag har erfarenhet av(minst tre cigarrer). En lite ambitiösare framställning, som tar lite tid att göra. Så för min del är inte frågorna om limitadas på något sätt över.
//salberto
Den som väntar på nå't gott.... :exalterad:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Trevligt att höra, Johan! :salut:
salberto
Hederssmålänning

Post by salberto »

Tanken är ju att andra ska fylla i/ fylla på.
De jag inte har rökt, har någon annan rökt.
+ livliga protester :nickar:
//salberto
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Det ställer jag upp på. Om jag talar för mig själv (och det gör jag ju nästan jämnt) så finns det en handfull Limitadas som inväntar "bedömningsbar" ålder. Det är alltid intressant att tända upp sådana, och en bredare utvärdering tillsammans med andra är ju en ypperlig anledning! :tummenupp:
salberto
Hederssmålänning

Post by salberto »

Tänkte på den här intressanta tråden från Friend of Habanos, som OUCH refererar till. Mycket av innehållet har vi ju redan diskuterat i omgångar. Betydelsen av Altadis inblandning väcker en del tankar om den nya marknadsinriktningen.
BETONINGEN PÅ TOBAKSKVALITETEN 2006 ÄR SYNNERLIGEN INTRESSANT.
Känner mig mycket nöjd med att ha satsat så hårt på att lagra cigarrer från 2006.
Kanske blir den en magisk årgång med 10-20 år på nacken!
//salberto
Wagnerian
Hederssmålänning

Post by Wagnerian »

Ouch wrote:Det verkar som den här diskussionen om Limitadas och Exclusivos självdog. För informationens skull kan jag trots detta referera till en post som tangerar ämnet och som nyss dök upp på nytt på FoH: LÄNK
Intressant tråd att läsa! Man får lätt konspiratoriska tankar :funderar2: om LE/RE:s roll i en prishöjarstrategi....

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Henrik G

Post by Henrik G »

Tänkte på kvalitetsfrågen. Om rullarna säger att kvaliteten är hög, vad menar de då? Vackra blad eller goda eller lämpar sig för lagring? Har för mig att WayneN på ICC har skrivit att just EL skall ha en blend som lämpar sig bättre för långtidslagring än vad cigarrer av regulär produktion gör, nu för tiden.

Har också för mig att någon skrev om de olika tobakssorterna att de använder - eller åtminstone finns inslag av - gamla corojo (en tobakssort som tydligen använts sedan 30-talet) i LE som lämpar sig bättre för långtidslagring medan det numera i vanliga produktionen är Criollo 2006 (som är en blandning av Corojo, Criollo 98 och Habana 2000)? och tidigare ren Criollo 98 och Habana 2000.

Finns det någon som också hört detta? Eller är jag virrig igen?

Habana 2000 var väl ingen hit som jag förstod det kvalitets och smakmässigt kanske det är de de menar med att 2006 års cigarrer är bättre om de nu slutat med, gjort slut på Habano 2000 tobak och istället använder Criollo 98, 2006?

Kolla följande artikel från 2006 http://www.cigaraficionado.com/Cigar/CA ... 24,00.html

Här nämner de också en ny tobakssort Capero No. 1?
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Jag har hört att utvecklingen och bytet av tobakssort följer en sjuårscykel, antagligen för att det är en tillräckligt kort tid för att nya virus eller svampar inte skall hinna etablera sig, men jag kommer inte ihåg vilket år som skulle vara brytningsår. Om blad av olika lagringstid används i cigarrerna så kommer säkert olika tobakssorter också att användas i en och samma cigarr - det låter väl rimligt?

Vad det gäller olika tobakssorters lämplighet för långtidslagring, Henrik, så undrar jag om ens Min Ron Nee har full koll på det. Kubanerna har ju dessutom inte verkat bry sig om detta förr, snarare fnyst åt fenomenet med vintage så vitt jag hört, så blenden är väl i så fall anpassad efter andra kriterier än om den håller för lagring? :funderar:
Henrik G

Post by Henrik G »

Helt sant. Trots allt verkar ju den gamla corojo sorten lämpa sig för långtidslagring - kubanernas intention eller inte - med tanke på de många goda vintage cigarrer som finns från 70-80-tal. Man undrar ju hur cigarrer tillverkade nu kommer klara tidens tand, men det får väl helt enkelt framtiden utvisa.

Som ni ser letar jag desperat efter argument för att bränna alla mina besparingar på EL cigarrer :vissla-oskyldigt:
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Henrik G wrote:Helt sant. Trots allt verkar ju den gamla corojo sorten lämpa sig för långtidslagring - kubanernas intention eller inte - med tanke på de många goda vintage cigarrer som finns från 70-80-tal. Man undrar ju hur cigarrer tillverkade nu kommer klara tidens tand, men det får väl helt enkelt framtiden utvisa.

Som ni ser letar jag desperat efter argument för att bränna alla mina besparingar på EL cigarrer :vissla-oskyldigt:
I så fall skulle jag leta långt och länge efter Vikingos, Henrik. Du har väl redan sådana vad jag minns, men själv har jag för få. Jag tror de kommer att bli mycket goda för där finns det råmaterial i smakerna att jobba med! :salut:
Henrik G

Post by Henrik G »

Härligt att höra. Jo jag splittade en låda så de få stackare jag har får väl helt enkelt ligga till sig då. Du får säga till när jag skall börja röka dem :mrgreen:
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Leffe är testpilot på dem, han har rökt en hel del. De verkar ha gått upp och ner och jag väntar på Go från honom när de gått upp igen! :D
salberto
Hederssmålänning

Post by salberto »

Har läst Waynes trådar om detta på ICC i omgångar, men blir inte riktigt klok på vad han säger och jag håller med Kjell i undringen hur bra koll han egentligen har. Det finns ett hemlighetsmakeri runt hans utsagor som blir rätt förvirrande. Han "vet", men får inte säga! :galen: Den nya fillern criollo -98 har möjligtvis fått genomslag till årgång 2006. Det har känts som en förändring /kvalitetshöjning vad gäller tobaken inträffade då. Misstänker att man håller på att experimentera rätt mycket och att de svart-vita åsikterna, som Wayne ofta har, kanske alltid inte riktigt håller. I det senaste numret av CA finns en intressant artikel i detta ämne. De en gång så fantastiska caperobladen tex. verkar ha blivit ett misslyckande, då de inte är tjocka nog. F-n vet vad som händer egentligen.
Det finns också många frågetecken vad gäller långtidslagringen och vilken tobak som passar bäst till detta och jag misstänker att blenden nog är den viktigaste aspekten. Man kan tycka att vikingos och Cuaba Piramides med dess kärva "tanninrika" smak borde bli bäst i längden, ungefär som bordeauxviner, men jag vet inte om det fungerar så. Diplomaticos med sin milda blend är ju utmärkta att långtidslagra och smakar utsökt efter 30 år. Vissa blender blir tom mer pregnanata och får en starkare karaktär med åren!? vad som händer med de tidigt rökfärdiga 06:0rna har jag ingen aning om. Jag tycker mig märka att 06:orna har utvecklats under åren som gått och tror att tex Monte 2 blir en höjdare i framtiden.

Teoribildningar är intressanta, men det bästa är att själv skapa sig en uppfattning om vad man gillar själv och att bunkra dessa.
//salberto
Post Reply