Förråd kan bli walk-in?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Daniel P
Generalsekreterare

Förråd kan bli walk-in?

Post by Daniel P »

Har börjat experimentera och fundera lite, så det är väl lika bra att lägga ut en tråd om det så fler kan lära sig av mina misstag (för jag har ingen stor förhoppning om att det kommer sluta som walk-in).

Bakgrund:
Bor i lägenhet på tredjevåningen (med snedtak), en våning som blivit tillbyggd för några år sedan (jag är första hyresgästen), därav är också "källarförrådet" på tredjevåningen, vägg i vägg med lägenheten faktiskt.
Förrådet har inga ventiler eller fönster. 3 väggar är målade gipsskivor (tror jag iaf) och fjärde ut mot verkligheten/taket/ytterväggen på huset är antagligen (målad) betong.

Målsättning:
Att få till en walkin-humidor för vardagsbruk (alltså inte för "display", endast det nödvändigaste för att det ska funka). Troligen kommer detta inte fungera (ej heller kommer jag behöva ytan på ca 5-10 kvm). Troligen slutar det bara som förvaring av plastidorerna för att slippa ha dem i lägenheten och där ha klart stabilare temperatur.

Första testet började på riktigt idag när jag satte dit tätningslist runt dörren så den är tät och har utan att ta ut något ur förrådet (en massa bråte) ställt in en balja vatten och en hygrometer för att se om det händer något... 44% från början, 42% i lägenheten så det kan stämma bra. Låt se nu om fuktigheten rör på sig över huvudet taget. Låter det stå i några dagar innan jag tittar in igen för att se om det hänt något. Minns att det fortfarande står en massa bråte där inne som antagligen fördröjer en ev effekt avsevärt.
Funkar inte detta (högst troligt att det inte gör det) så överväger jag att ställa in ett skåp eller nåt därinne istället (efter att plastlådorna blir jobbiga att administrera).

Funderingar:
Kul oseriöst projekt iaf. Man måste väl testa?
Vart jag ska ta vägen med alla grejer som står där inne är en annan femma, men får se om det händer något med fuktighetsnivån...

Kanske måste jag sätta lite silikon runt taklisterna, men tror inte det är någon ventilationsspringa där, men lite kan det enligt Leffe alltid cirkulera... Hmmm....
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Drogen
Klubbmedlem

Sv: Förråd kan bli walk-in?

Post by Drogen »

Hur ser det ut? Fått någon höjning av fukthalten? Enligt teorin ska ca 7ml vatten räcka för att uppnå 75% RH i 1m3 torr luft så problemet är nog att få rummet tätt. Kul experiment är det i alla fall :)
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

Det gjorde marginell skillnad att försöka öka luftfuktigheten :tumme-ner:, lägger projektet på is tills vidare (men tätningslisterna runt dörren är ju kvar för framtida tester...)
Ställer in mina plastidorer där istället tills vidare med egna behållare med beads lika tidigare, fast klart stabilare temperatur där inne än i lägenheten.
Image
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

Nyinförskaffad fuktar-anläggning: En leksak med tank på 6 liter som har en kapacitet att pumpa ut 5 liter vattenånga (kall) per dygn enligt manual. Hygrostat på så sätt att man kan ställa fuktigheten på valfri procent (relativ fuktighet) mellan 40% och 70% så stänger den av direkt när det är över det. Integrerad termometer, men den gör liksom inget.
30W och ställbar mängd vattenånga i fyra olika lägen, dessutom timer på 1-12 timmar om man önskar använda det på nåt sätt. Låter ingenting (iaf väääldigt lite).
Köpt på Karlssons i Vetlanda för 699:-. Ett klipp om ni frågar mig. Jag frågade MK, och han komplettera med vetskapen att de VAR ovanliga (iaf där man kunde ställa fuktigheten i antal önskad procent) men att de nu förekommer lite här och var. Trevlig investering och testade i förrådet. Bara ett par procents höjning trots tätningslister till dörren, så jag lägger ner förrådsprojektet för gott. Dock så finns planer på en walkin i lägenheten, men det får "mogna fram" då jag inte behöver utrymmet än. Men blir naturligtvis av framöver... (observera betoningen på framöver) :intressant:
Image
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Jag vet inte hur länge du testade i förrådet, men nog borde fuktigheten ha stabiliserats på liiite högre nivå så småningom?

Karlssons har visst öppnat i Värnamo också, man skulle kanske ta en tur dit... Vad vet du om volymkapaciteten, Daniel? Tillräcklig för en walk-in?
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

5 liter per dygn verkar helt klart lovande, säkert inga problem för dina planer på walk-in :sefakta:
Mitt problem är nog för mycket skräp i förrådet så det tar för lång tid att se utvecklingen utan att göra slag i saken (vilket jag inte kommer göra med förrådet då det finns planer på en mer "riktig" walk-in som både får klart mindre volym och troligen tätare utförande).

Du kan få låna den för att testa om du vill (jag har ingen användning av den för tillfället så klart), vi hörs framöver om/när din walk-in blir klar före min 8-)
Image
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Tackar för erbjudandet! Den verkar klart prisvärd den där manicken, så jag köper kanske en om den finns i Värnamo i alla fall. Just nu är det inget vidare läge för att testa den ju...luftfuktigheten är ju lite för hög i uteluften (och inneluften)... :funderar2:

Med en sådan fuktare får man i vilket fall komplettera med beads under den fuktiga årstiden. :funderar:
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

Ouch wrote:Med en sådan fuktare får man i vilket fall komplettera med beads under den fuktiga årstiden. :funderar:
Word!
Den löser inte överfuktighet, så beads behövs (tyvärr) också. Vetetusan hur man ska kunna balansera om det börjar sticka iväg... Kanske en torrboll eller helt enkelt en avfuktare (med timer gärna!) skulle säkert lösa problemet istället för beads för walk-in. Don't you think :?:
Finns för några hundringar, och då får man gratis destvatten till torrare årstiderna :dansar:
Image
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Jo, avfuktare kunde fungera, men den jag har är för enkel för att kunna ställa in en exakt fukthalt. Den har bara ett vred...men med empiriska försök kan man nog hitta rätt inställning! Många apparater blir det...
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

Att köra avfuktare på timer under den fuktigare årstiden får duga, borde inte vara några stora problem att åstadkomma en lagom fuktig hemstad för de lyckliga cigarrerna tror jag. Ett välkommet bekymmer att kolla till :mrgreen:
Image
Post Reply