Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nic) - Kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nic) - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Dags igen då att publicera lite kommentarer och betyg, denna gång på Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nicaragua) - K&B baserat på Churchill-faconen. Here goes...
Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nicaragua).jpg
Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nicaragua).jpg (17.79 KiB) Viewed 4009 times
Facon: Churchill, 7x48.
Inlaga: Nicaragua och Honduras.
Omblad: Havana Seed Nicaragua
Täckblad: Cameroon
Paket: Låda om 25 st.
Pris: $94.60 på Lynns för en låda med 25 st.
Röktid: 70-95 minuter

Kommentarer: Kommer i en snygg låda (som alltid från CT f.ö., se bild). Tänder dessa oftast med den cederkofta cigarrerna kommer klädda i. Cermoniellt och ger en härlig cedersmak i början. Täckbladet är ljusbrunt och utan tydliga vener och lämnar en aska som är gråvit och hänger kvar mycket bra. Dubbla gördlar på denna; mörkgröna med guldkant och guldtext - kanterna med relief. Lätt att ta bort gördlarna också, för man vill inte gärna lägga ifrån sig den när det är 7 cm kvar... ;)
Tjock vit rök direkt från start. En mjuk och gräddig smak av mandel, nougat och lite ljunghonung. Efter hand kommer lite brödighet, men framförallt tilltar nougaten och en liiiten nötighet tillsammans med cederkaraktär som tornar upp sig - kanske av cederkoftan den var inslagen med, men antagligen också av cameroon-täckbladet. Mot slutet kommer en svag nyans av vitpeppar. Draget är perfekt och cigarren brinner rakt och fint. Efter lagring kanske mer nötighet och mindre vitpeppar mot slutet?
Cigarren är mild till medium i styrka och medium kropp.

Betyg: Pluspoäng för komplexiteten, sötma, konstruktion, brandegenskaper och förhållandet mellan styrka och kropp. Inga minus mer än möjligen kombinationen av sötma och vitpeppar som jag tror har att göra med att en del inte är så förjusta i cameroon. Jag ger denna cigarr en svag fyra av fem möjliga.

Övrigt: Har provat dessa allt från färska upp till drygt halvårs lagring, samtliga vid 65% RF. Har testat att sätta stumpen vid något tillfälle i pipan så man slipper bränna fingrarna när man inte vill lägga ifrån sig den mot slutet, och faktiskt funkar det bra då denna cigarr sällan blir vass mot slutet :pip-puff:. Detta rekommenderas dock EJ för de som inte är förtjusta i cameroontäckbladet i kombination med vitpepparn så klart. ;)

Ett sidospår: En bra cigarr att bjuda nybörjare på då den är söt och "passar alla" (jag bygger det på att sötma brukar gå hem), smaskig och inte det minsta vass. Ett alternativ till Montecristo #4 som bjudcigarr kan jag tänka mig, iaf för den som tycker om lite större faconer då :smoking:.

---[Övrig info:]---------------------

Info från Atlantic (allmänt om CT):
"
The tradition began in 1916, shortly after Don Santiago Toraño arrived in Cuba from his native Spain. Decades later, his son Carlos made a key contribution to the industry, by introducing the renowned "Piloto Cubano" seed from Cuba in the Dominican Republic in the 1960's. Today, Don Santiago's grandson and great-grandson continue his family heritage with a handcrafted cigar of unmistakable Toraño quality. Quality carried through the years for your smoking pleasure. A Toraño cigar represents four generations of family tradition that include many personal sacrifices. Every Toraño cigar carries the personal family touch that makes it one of the world's best. Only the highest quality vintage tobaccos and hand workmanship go into a Toraño cigar to ensure a unique blend of art and craftsmanship. Each leaf is personally selected from a private family reserve and set aside exclusively for the making of these cigars. Blended with the finest filler that is recognized for its exquisite superiority the world over, the Toraño cigar is then skillfully rolled in the most expensive and sought after tobacco wrapper available. The honor of making a Toraño cigar is given only to the most skilled cigar makers, those who possess the rare ability needed to create these unique blends. Taking absolutely no shortcuts, each critical step is done completely by hand to ensure a finished cigar without parallel. Toraño cigars are then aged months in Spanish cedar vaults until they reach the peak of perfection. This creates a marriage of the blends to be counted among the world's best. Even then, only the best of these cigars get to be hand boxed in an exclusive Toraño package, design to fit the personality of anyone who appreciates quality.
/Sincerely, The Toraño Family
"

Atlantic (Specifikt om 1916 Cameroon):
"
1916 Cameroon A well balanced, slow burning cigar. Medium bodied with hints of pepper and sweet spice. A long, smooth and woody finish completes this incredible smoke.
"

Lynn:
"
A well balanced, slow burning cigar made with Nicaraguan and Honduran fillers, Nicaraguan binder and a Cameroon wrapper.
Rated 90 by Cigar Aficionado. Medium bodied.
"
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nic) - Kommentarer och bety

Post by ][OpTiMuS][ »

MMmmmmmmmmmmmmmm

Toraño :smoking:
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
Jeeves
Blivande hederssmålänning
Posts: 17
Joined: Thu 07 Aug 2008, 11:13
Location: Lund

Sv: Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nic) - Kommentarer och bety

Post by Jeeves »

Ambitiös recension indeed! Jag gillar skarpt deras robusto, men jag har länge velat prova t ex deras corona eftersom jag tycker det är lite svårt att hålla liv i en cigarr med 52 i ringmått.

/Jeeves
eken

Sv: Carlos Toraño 1916 Cameroon (Nic) - Kommentarer och bety

Post by eken »

Alltid lika bra o utförliga recensioner av dig Daniel! All heder :buga:
Post Reply