Artikel på smp.se "Där rök den rena luften"

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Daniel P
Generalsekreterare

Artikel på smp.se "Där rök den rena luften"

Post by Daniel P »

Sprang på en artikel skriven av Anna Karlsson på smp.se (Smålandsposten):
http://www.smp.se/ung/dar-rok-den-rena- ... 543879).gm

Läste och kunde inte låta bli att skriva en kommentar om hur tråkigt det är när folk försöker ta bort den personliga friheten utan att tänka på konsekvenserna.
:forbannad:
Blir så förbannad när folk skriver nedsättande om personlig frihet och försöker diktera hur andra ska leva sina liv :forbannad: . Själv tycker hon om påskgodis bl.a., undrar just vad hon skulle tycka om man förbjöd det med motiveringen att det kan leda till dålig hälsa? :meh2: :meh:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Bukfaçon
Härold & Lexikograf

Sv: Artikel på smp.se "Där rök den rena luften"

Post by Bukfaçon »

D.P., broder, jag hittar inte artikeln. Hjälp? Plz?

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

Mitt e-brev till redaktören:

From: Daniel P
To: anna.karlsson@smp.se
Sent: Sunday, December 21, 2008 5:30 PM
Subject: Artikel på smp.se "Där rök den rena luften"

Hej Anna!

Läste din artikel och kunde inte låta bli att skriva en kommentar om hur tråkigt det är när du föreslår att ta bort den personliga friheten utan att tänka på konsekvenserna.

Blir så förbannad när man skriver nedsättande om personlig frihet och försöker diktera hur andra ska leva sina liv . Själv tycker du om påskgodis etc, undrar just vad du skulle tycka om andra föreslog att förbjuda godis med motiveringen att det kan leda till dålig hälsa?

Tycker du att biltrafik ska förbjudas också för att det är dåligt för folkhälsan (vilket är mycket farligare med innerstädernas avgaser än enstaka rökares "avgaser"). Att rökare dör tidigare än icke-rökare (och då syftar jag på cigarettrökare, cigarr-rökare lever defakto aningen längre än snittet) är en besparing av utgifter (kortare utbetalning av pension etc), så där finns ingen motivering heller.
Själv puffar jag cigarr då och då för att jag njuter av det smakmässigt (man inhalerar inte cigarr-rök f.ö.) plus att det får mig att koppla av och räddar mig därmed från stressrelaterade syndrom - något som potensiellt kan kosta båda mig själv och samhället mycket. Men oberoende av anledningen till att röka cigaretter, cigarrer eller pipa (samtliga lagliga preparat) så stödjer jag folk i deras personliga val - det är inget som jag lägger mig i.

Personlig frihet som t.ex. val om man vill röka eller inte var något Hitler var snabb med att införa förbud mot under andra världskriget - Känns det fortfarande logiskt att stå bakom?

Jag stödjer dig i din frihet att få uttrycka precis vad du vill - ett stöd jag hoppas alla får, även jag. Det är en del av det demokratiska samhället, något jag är vän av - inte fascism och inskränkt personlig frihet vilket du gett utryck för att stödja.

-- Daniel Peterson
Smålands CigarrSällskap
Image
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

Här är artikeln i behändigt pdf-format:
artikel-dar.rok.den.rena.luften.pdf
Image
Bukfaçon
Härold & Lexikograf

Post by Bukfaçon »

OK, bra!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
eken

Post by eken »

Mycket bra skrivet Daniel!! Det är så här vi måste tackla dessa fundamentalister som försöker kväsa vår frihet till egna val! Du skrev det välformulerat och jag hoppas hon har så mkt känsla i sin godistyngda kropp att hon vågar svara dig Vi borde faktiskt besvara sådana påhopp mkt mer än vad vi gör o jag är glad över att vissa tar fronten för att verkligen påpeka detta!! Jag bugar o bockar o vet att de flesta här verkligen håller med dig
Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Ja, du talar för mig också, Daniel! :tummenupp:
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

Tack för stödet.
Kände att jag ville poängtera och visa på att jag inte tål påhopp där respekt för personlig frihet blir trampat på.

Ett litet steg, men förhoppningsvis inspiration för andra att göra likadant i liknande fall. :fakta:

Om det mot förmodan skulle komma svar från Anna så publicerar jag det så klart här. :sefakta:
Image
Ellge
Hederssmålänning

Post by Ellge »

Nu har Monica och jag just avslutat kvällens cigarrer och läge att läsa forum och annat.
Mycket bra svar Daniel. :tummenupp:
Håller med om att vi borde vara på hugget och svara liknande artiklar även i framtiden.
Hatbra / Lasse
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

Puffar (!) upp denna tråd igen och kan samtidigt konstatera att mitt kommentarsinlägg blev sista som blev skrivet i artikeln (se original-länk överst i denna tråd) - Alltså varken Anna själv eller någon efter mitt inlägg vågade stå rakryggat och stödja artikelns ståndpunkt för inskränkning av den personliga friheten :fakta:
Image
Post Reply