RyJ Coronas (på engelska)

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

RyJ Coronas (på engelska)

Post by Ouch »

Jag och Våge rökte varsin RyJ Coronas -98 igår kväll, och jag lade upp en review på FoH (http://www.friendsofhabanos.com/forum/i ... =95923&hl=). Orkar inte översätta den till svenska, så jag hoppas att det går bra att bara klibba in den här.

Romeo y Julieta Coronas

Box code L-SU-SS-1, 1998.

My son-in-law Rickard and I each smoked one of these tonight. He's by far the better of us to put a name on the flavours but what the hay...I trained him so that has to give me some credit, right? :D I've had this box three years and I found it had turned for the better two years ago so I was keen on revisiting them again. Haven't smoked one for at least a year...

The Coronas looked a bit dull; dryish, grey-brown wrappers with some veins but appeared to be well constructed otherwise. The pre-light smell was faintly flowery, with some hints of honey.

After cutting them both cigars had a very open draw, almost too good. Not much flavours, mostly hints of cellar and, very weakly, raisins. This could go anywhere, they are certainly not giving up their secrets this early.

First draws were very dry, woody and peppery all over the place. A couple of draws later they calmed down and developed sweeter woody flavours.

Image


The first third the Coronas smoked well, and gave off plentiful amounts of smoke. Just medium bodied this far. We felt some weak mushroom flavours but the flavours were compressed into the mid range of the register, woody, no heavy earthy flavours at all, some faint hints of raisins in the background of the finish. Somewhat metallic. The ash is black, looks really weird. There was a flatness, a lack of depth in the flavours. That is something I've increasingly come to associate with vintage cigars, and frankly, it's the reason I don't like most of them.

The second third the flavours became more rounded, but still flatly metallic, dry acidic wood. More pepper in the nose again and some sweet hints, but all woody still. A touch-up was required for me but otherwise perfect burn until now. Woody finish, metallic taste gone. At this point both cigars were tunneling slightly. Acidic, saliva-generating smoke at this point. The sweet hints were finally named - preserved pears!

The last third was a slow slope down Tannic Lane. More fullbodied, certainly, but simultaneously loosing the pepper and becoming more tannic. We put them aside early since nothing much was happening in a good way.

Image

I'd say that these cigars were well past their prime, but maybe that is just my preference speaking. I know lots of cigar smokers like the ethereal character of vintage smokes, but for my part there comes a point were I find they have lost so much of their early flavour spectrum that I just don't enjoy them much. These had passed that peak for me!

we give them 80 points being in a good mood tonight! :P

Kjell and Rickard
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: RyJ Coronas (på engelska)

Post by salberto »

Är ju ingen stor RyJ-rökare, ungt som gammalt, men min något svaga uppfattning är att de äldre och då betydligt äldre än -98, har smakat riktigt gott. Har för mig att Markus också har sagt att RyJ är en av de cigarrer som behåller sin styrka och pondus bäst. (MK får rätta mig om jag minns fel!),
Men vilken snuskig aska! Och cigarren verkar ha smakat som askan ser ut.
Kanske har den varit dåligt lagrad någon gång...
Nå, Kjell det är bara att bita ihop :mrgreen:
Nya cigarrer på löpande band... he he...
Vi får utvärdera efter helgerna och se vilken cigarr som varit bäst.
Tack för en bra review :D
//salberto
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: RyJ Coronas (på engelska)

Post by salberto »

Tar upp den här tråden igen. Tycker att den är mycket intressant, eftersom jag röker så många cigarrer från just omkring
-98 och inte generellt riktigt känner igen mig i smakupplevelsen från den här cigarren. Har funderat en del också sen jag läste Ayalas svar på FOH om att han ofta upplever att många 98:or tappat i smak och att han använder dessa som "fiskecigarrer". Har de senaste två åren rökt mängder av 98:or: BPC, BCE, PPC, Fonseca Cosacos, RyJ Churchill, Punch Coronas Monte 4 mm mm. Många har varit knaggliga i konstruktionen och svåra att få rök ur, men ingen har enligt min uppfattning "gått över tiden". Jag har inte upplevt någon riktig (vad jag kallar)vintagekaraktär i någon av dem! Däremot har de självklart utvecklats, förändrats i någon mening, i vissa fall till det bättre, men i en del fall också till det sämre. Här kommer också personliga smakpreferenser in. MRN pratar en del om att tex monte på ett femtal år tappar sin kanske mest karakteristiska smak, nämligen bönkaraktären.
Jag tror att cigarrer som ska bli bra vintage, behöver bra högkvalitativ tobak, tobak som klarar av att utvecklas. Inbillar mig att tiden runt 97-98 då bristen på tobak börjar att få riktigt genomslag, nog innehåller batcher med dålig tobak, i synnerhet bland de stora märkena RyJ och Monte, möjligtvis också i synnerhet bland vissa provinsfabriker.

Askan, den ofullständiga förbränningen, den grå tråkiga färgen i täckbladet är möjligtvis indikatorer att tobaken i denna RyJ inte var av bästa sort. Jag hoppas innerligt att det är så, har liksom du Kjell mängder av -98 or, vissa av dessa har jag tänkt att ha i tio år till :galen:
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: RyJ Coronas (på engelska)

Post by Ouch »

Nejnejnej...det här var ingen representativ cigarr för -98 eller åren där omkring och antagligen inte heller för RyJ. Helt klart den låda jag har som har utvecklats i mest negativ riktning. Den kommer från Habanos Nordic så den är inte från någon grå marknad heller. En del cigarrer från de åren har utvecklat tendenser till att bli likadana, men gradskillnaden är enorm. En del av problemet ligger ju säkert i mina smakpreferenser...jag är inte så förtjust i cigarrer som tappat fylligheten och jordigheten, dvs bottenregistret av smakerna.De vintage jag tyckt bäst om har haft mer kvar av den varan.

Jag har flera lådor från -98 som är helt fantastiska och ser fram emot hur de utvecklas. Tyvärr lär jag väl inte ha så många kvar om några år eftersom jag röker rätt friskt av dem för närvarande. :smoking:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: RyJ Coronas (på engelska)

Post by COJ »

Håller med om att tobakens kvalitet är helt avgörande för cigarrens utvecklingspotential...men det behöver inte vara kraftiga cigarrer för att det skall bli bra.

Har en låda ERdM PC från 97 som är helt fantastiska...och jag tror att där är mer kraft i dem nu än det var från början
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: RyJ Coronas (på engelska)

Post by salberto »

Ouch wrote:Nejnejnej...det här var ingen representativ cigarr för -98 eller åren där omkring och antagligen inte heller för RyJ. Helt klart den låda jag har som har utvecklats i mest negativ riktning. Den kommer från Habanos Nordic så den är inte från någon grå marknad heller. En del cigarrer från de åren har utvecklat tendenser till att bli likadana, men gradskillnaden är enorm. En del av problemet ligger ju säkert i mina smakpreferenser...jag är inte så förtjust i cigarrer som tappat fylligheten och jordigheten, dvs bottenregistret av smakerna.De vintage jag tyckt bäst om har haft mer kvar av den varan.

Jag har flera lådor från -98 som är helt fantastiska och ser fram emot hur de utvecklas. Tyvärr lär jag väl inte ha så många kvar om några år eftersom jag röker rätt friskt av dem för närvarande. :smoking:
Tycker att det bildas ett annat bottenregister med åren, vi måste återkomma till detta senare, Kjell

Ja, COJ kvaliteten på tobaken är helt avgörande. Ju bättre cigarrer jag har rökt, desto mer övertygad blir jag o0m detta.
//salberto
Post Reply