Den här cigarren är en singel inhandlad hos Joppe under BASH#3. Boxkoden är antagligen samma som hos min låda; LSO JUN08.

Torrdrag: Lätt stallsmak. Doft åt chokladhållet.
Utseende: Spänstigt packad, inga defekter. Oljigt coloradofärgat täckblad. Ser grymt smaklig ut och har ett av de grannaste täckblad jag sett hos Limitadas de senaste åren!
17.35 Första blossen mkt peppriga (host host) men tidigt utvecklad chokladton med lätta övertoner av ceder. Torr karaktär.

17.50 Fylligare, ”Toasted”. 2 cm. Askan gråvit, ganska porös.
18.00 Mycket fyllig smak nu, en sammansatt tobakssmak, lätt medium fyllighet. Spikrak brand. Hygglig rökutveckling.

18.10 Askan trillade efter en tum. Lätt syrlighet nu, något chokladaktig med aningen bitterhet i trätonerna som komplementerar.
18.30 Inte mycket har hänt sedan sist. Jo, nu blev den ännu fylligare och chokladtonen återvände. Syrligheten delikat, balanserar trä- och chokladtonerna perfekt. Det är svårt att hålla igen i tempot. Brinner som en mästare!
18.40 Halvvägs på cigarren och den är fortfarande god. Syrligheten börjar övergå i lite beskhet. Vila, vila, så den får svalna lite.

19.00 Pepprigare nu och med lite bett i tungan. Syrligheten är försvunnen och bittra smaker med en aning kaffe kommer fram. Antagligen bara en liten stunds rökbarhet kvar. Jag känner av nikotinet lite men så har jag inte grundat med mat idag heller… 5 cm kvar. Medium + fyllighet nu.

19.10 Brända smaker. Den har nog gett sitt bästa vid det här laget, men var ändå fullt rökbar och hyggligt njutbar ända till 4 cm-stubben. Ett sista bloss, sedan adjö…
Stor potential hos den här cigarren och jag är glad att jag handlade en låda av Joppe! 90 isterband!