Omega wrote:Hej hopp.
Sitter och filosoferar lite om vad det är som gör att man lagrar cigarrer och lite om vilka cigarrer
som man bör lagra och vilka som man ska lagra.
OCH varför är det mest kubanska cigarrer som bör lagras?
Det bör ju sitta i blenden tycker jag, en Bolivar bör man lagra längre än en Hoyo de Monterrey trots att
tobaken odlats sida vid sida men tagits olika högt på plantan...
Finns det några enkla tumregler eller är det som vanligt helt efter tycke o smak?
Hur tänker ni?
/O
Denna frågeställning dyker upp med jämna tillfärllen här och på olika forum och jag tror säker att den dyker upp i huvudet hos alla Er ofta, det gör den för min del i all fall.
Det tar nog i bästa fall en livstid innan man kommit nära facit på sin personliga strategi.
Ang. icke cubanska cigarrer har de inte samma vintagepotetial, beroende op jordmån, vilka frö som används etc. DEtta är info jag läst mig till. Jag har testat en del ickecubansk från 70-talet och ingen har imponerat på mig. Lägg där till att ingen köper vintage annat än Cubansk.
Jag häller med om att det sitter i blenden och även i storleken för olika märken för att få fram optimal lagringstid, helt klart även om en Hoyo gourment 70-talare är mycket potet samtidigt som en DC har gått förbi sin Peek.
Tumreglar: Jag för min del röker nästan aldrig nya cigarrer, endast för att smaka för att eventuellt köpa fler för lagring. Jag tror mycket på devisen att Du måste gilla cigarrer innan lagring för att kunna älska den om 20 år.
Jag brukar testa mina cigarrer först efter mellan 5 coch 10 år beroende op marka och vitola, då tycker jag att cigarrer fått en bra tid för mognad och då har man ju även chansen att röka upp dem om man tycker de är så goda eller stoppa dem till vintagelagring.
MK
Ouch wrote:Om tio år är jag beredd att svara på din fråga!
Skämt åsido, klart att smaklökarna och den personliga preferensen spelar en stor roll. Vi har haft flera diskussioner här som har tangerat det här temat, men det finns inget konsensus än så vitt jag minns. Det jag uppskattar hos en cigarr uppnår den efter ca 4-10 år, beroende på vilken cigarr det är. Jag vill ha bottenstyrka, maffiga toner av trä, peppar och jord. Det som andra uppskattar, t ex eteriska trätoner, uppnås efter lagringstider på över tio år emm. Blenden borde ju vara det som bestämmer lagringspotentialen...börjar man med en elegant och finlemmad smak hos den unga cigarren så lär den ju uppnå det eteriska stadiet snabbare. Men i det här ryms så mycket magi och kemi så vi lär väl aldrig få någon koll...

Jag tror mig veta ungefär vad Du gillar och det bekräftar Du ovan. Du borde ju få en himla massa gagar med 10-års lagring med tiden. Jag är spekulant på att köpa/byta dessa så jag kan fortsätta lagringen, Bra grej va!!
MK
Wagnerian wrote:. Vill alltsomoftast prova cigarrer (helst när det är ffg av en vitola i en marca

) relativt gamla (3-10 år) för att få en mental bild vad man med lagring borde/skulle kunna åstadkomma för resultat. Sedan får man köpa yngre utgåvor, av exvis rekommenderat bra årgångar - prova igen och hoppas på att tendenser till "slutprodukten" enligt gamlingsprovet kan skönjas, sedan är det bara att följa utvecklingen genom att puffa nån varje år....
Wagnermannen

Det verkar vara en sund inställning som Du säkert kommer att omvärdera många många gånger.
MK
Henrik G wrote:Jag gillar riktigt vällagrade cigarrer. Har rökt några kubaner bla Monte Edmundo rätt färska och de har varit OK, men inget slår en vällagrad Kuban EMM. Min strategi är väl rätt enkel. Jag köper billiga 00-01 för rökning. Dessa blir slit och slängcigarrer som man kan röka utan att tänka så mycket. Sen en del vintage när jag vill röka något riktigt gott. Sen har jag några nya lådor som är undanstoppade för riktig långtidslagring.
Problemet är ju att år och till och med lådor skiljer ju sig åt. Om en viss låda Boli CE smakar bra med tio år på nacken så är det ju inte säker att en Boli CE låda från -08 kommer göra det. Jag låter cigarrerna lagras minst tre år, sedan kan man ju testa med jämna mellanrum, smakar de bra är det ju bara att röka (tills man har ett fåtal kvar, då man vill se vad som händer med på riktigt lång sikt

).
Nya blender och tobakssorter gör det ju svårt att sia om framtiden. Jag hoppas ju att cigarrer från de senaste åren kommer hålla i 10-20 år men vem vet.

Ja det är många faktorer, den där on olika blend i olka gamla boxar är ju svår att komma åt men som tur finns ju vidda genvägasr också. Hittar Du ngn bra från 00-01 stocka upp med ett antal och Du ligger 10 år "plus".
Till slut min strategi: Är nog lite spretig med jag försöker smaka av cigarrer 5-10 år gaml (köpa en box) och skulle denna vara bra försöker jag hitta fler och därigenom gena lite. Vissa boxcoder som jag finnaer bra brukar jag också testa med andra garrar kan varit så att fakriken hade bra personal ocg bra råmaterial det året.
Men med EL och ER är det lite svårare jag brukar smaka alla och den eller de jag gillar och tror kan passa mig i framtiden försöker jag att stocka upp med. PÅ ER-sidan har jag ingen strategi någon som kan hjälpa till där?
MK