Romeo y Julieta Short Churchills

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Wagnerian
Hederssmålänning

Romeo y Julieta Short Churchills

Post by Wagnerian »

Romeo y Julieta Short Churchills (ca1,5 år) 2009-03-29

Image
Robustos: 19,84 (50) x 124 mm

Utseendet på denna boxpressade cigarr var ok men inte mer, med sin fina coloradofärg uppbruten av ett otal små svarta fläckar. Doften var mkt svag av tobak och lite stall, med mer torkad frukt i inslaget. Torrdraget var perfekt, på gränsen till tight, med en fin lakritssälta på läppen, som borgar för kvalitet.

Image

Efter upptändning kom en mild fin nötighet fram tillsammans med en aning trätoner, men helt utan pepprighet som är så vanligt i starten. Snartnog tillkom en bränd och mustig sötma. Smaker och aromer var finstämda och angenäma. Någon centimeter in lades fundamentet med en tydlig läderbotten, men bara aningen jord. Sötman blandas nu med fina kryddor och man kan ana ett begynnande smakcrescendo. Lädertonen blir mer ”köttig” och fuktig, sötman mörknar, trätonerna blir mer exotiska och kryddtonerna blir mer örtiga i karaktären. Det smakar riktigt bra för att vara så pass ung cigarr.

Image

In på andra tredjedelen bäddas alla ovan nämnda smaker in i en len grädde som gör puffandet till en krämig dröm! Det är liksom bara att ”åka med”. :race: Balansen och ihopvuxenheten (komplexiteten) är mycket bra för sin ungdom. Fortsatt köttig läderton, aromatiskt trä med drag mot ceder nu, örtiga kryddövertoner, mörk mustig sötma – allt i en mer ihopkokt och krämig gräddton. En lätt lakritssälta på läppen från spetsen gör smakcombon fulländad. Riktigt gott nu!! :nickar: :woohoo:

Image

Sista tredjedelen avtar sakta grädden och sötman. Örtigheten ökar, och rostade tobaks-, kaffe- och kakaotoner blandar sig i. Den mustiga lädertonen i fundamentet därtill gör att cigarren nu har riktigt bra karaktär. Ingen tillstymmelse till varken bitterhet eller nikotinsyrlighet, gör att den får hänga med tills ca tre centimeter återstår. En och en halv timmes rejäl njutning! :salut:

Image

Det som imponerade mest var nog att den trots ungdom smakade så pass ”vuxet” och moget. Smakerna var välbalanserade, om än lite milda i starten, men betydligt mer karaktärsfasta i slutet. :tummenupp: Frågan är vad (lång-)lagring ger när den nästan nu smakar vällagrad?

Image

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Wagnerian
Hederssmålänning

Sv: Romeo y Julieta Short Churchills

Post by Wagnerian »

Ooops, hur får man bort den fula twitter reklamen Daniel? Minns att du gjorde nå't å så va' den borta....

Hittade heller inte hur/var man ska "ladda upp bilder" direkt på forumet - är ingen datorfantast, så en "...for dummies" vore bra :smoking:

Ouch
Ålderspresident

Post by Ouch »

Fixat! :salut:
Wagnerian
Hederssmålänning

Post by Wagnerian »

Ouch wrote:Fixat! :salut:
Stort tack Ouch :smoking: Det verkar så lätt för de som kan...

Magnus (Gävle)
Hederssmålänning

Post by Magnus (Gävle) »

Vilken härlig recension, igen!
Jag har ett ynka exemplar liggande som ska destrueras tillsammans med en kopp kaffe så fort tiden finns. Och det får gärna ske i vårsol...
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Wagnerian
Hederssmålänning

Post by Wagnerian »

Magnus (Gävle) wrote:Vilken härlig recension, igen!
Jag har ett ynka exemplar liggande som ska destrueras tillsammans med en kopp kaffe så fort tiden finns. Och det får gärna ske i vårsol...
Tackar :oops: , det var faktiskt i mitt tycke en god cigarr! Hoppas på snar vårsol för din skull :smoking: :nickar:

salberto
Hederssmålänning

Post by salberto »

En av de första i den nya generationen, läckra, lite feta, lättillgängliga och rätt tidigt rökbara cigarrer. Har inte rökt nån på nått år, men minns att jag gillade den bäst av alla moderna RyJ. Vad som händer med den i framtiden vet i sjutton, antagligen samma läge som de flesta 06:or och 07:or. Vet att jag har en tidig låda som ligger och jäser i en plastidor. En del påstår att kvaliteten har ökat på senare tid!?

Ambitiös och trevlig recension, som vanligt, Wagnermannen. Du håller flaggan i topp!
//salberto
Wagnerian
Hederssmålänning

Post by Wagnerian »

salberto wrote:En av de första i den nya generationen, läckra, lite feta, lättillgängliga och rätt tidigt rökbara cigarrer. Har inte rökt nån på nått år, men minns att jag gillade den bäst av alla moderna RyJ. Vad som händer med den i framtiden vet i sjutton, antagligen samma läge som de flesta 06:or och 07:or. Vet att jag har en tidig låda som ligger och jäser i en plastidor. En del påstår att kvaliteten har ökat på senare tid!?

Ambitiös och trevlig recension, som vanligt, Wagnermannen. Du håller flaggan i topp!
//salberto
Tackar, alltid kul att recencera goda garrar. Synd att det inte var en Monte-special...men det blir förhoppningsvis på tisdag ist.

Var inte Sh Ch en specialutgåva med bara namnet robusto i början av 2000-talet? Eller var det en helt annan blend? Sh Ch kom väl först 2006, eller...? Så isf finns det inga äldre att jämföra med än ca 3 år.... Men verkar de inte lite väl milda och välbalanserade nu för att bli så mkt bättre med lagring, eller finns inte det sambandet (som i vinvärlden) att de måste ha viss styrka och kropp och vara lite på gränsen till orökbara för att ha lagringspotential. Man kan ju bara jämföra med de, vad jag förstår, mycket potentare och kraftigare blender som fanns för 20-30 år sedan, och de var ju tydligen lagringsbara så länge, men vad gäller dessa moderna tidigt rökbara...kanke bara "time will tell" gäller, dvs inget vet säkert...

Härelind
CZigarist

Post by Härelind »

Precis den sältan du pratar om vid torrdragningen och de första blossen är det som gör att jag tycker det är en trevlig cigarr!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
Henrik G
Blivande hederssmålänning

Post by Henrik G »

Härlig recension som vanligt. Jag är också undrande över lagringspotentialen hos många cigarrer, men som sagt det visar sig om 20-30 år.
Wagnerian
Hederssmålänning

Post by Wagnerian »

Härelind wrote:Precis den sältan du pratar om vid torrdragningen och de första blossen är det som gör att jag tycker det är en trevlig cigarr!
Ja, den var inte dum, särskilt i combo med allt i övrigt! :smoking:
Henrik G wrote:Härlig recension som vanligt. Jag är också undrande över lagringspotentialen hos många cigarrer, men som sagt det visar sig om 20-30 år.
Ja, tyvärr är det väl så...och har man otur visar det sig att så inte var fallet... :o :shock: :banghead:
Låtom oss göra som Fafner allihop och bygga upp och vakta skatten utan att riktigt veta varför :lol:

Bukfaçon
Härold & Lexikograf

Post by Bukfaçon »

Henrik G wrote:Härlig recension som vanligt. Jag är också undrande över lagringspotentialen hos många cigarrer, men som sagt det visar sig om 20-30 år.
Ja, det är ju så... :| And I won't be around in 20-30 years time, så jag röker enkla(re) cigarrer i allmänhet! :smoking:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

Wagnerian wrote:Hittade heller inte hur/var man ska "ladda upp bilder" direkt på forumet - är ingen datorfantast, så en "...for dummies" vore bra :smoking:
Hur-bifoga-fil.png
Hur-bifoga-fil.png (31.84 KiB) Viewed 32550 times
Sedan är det bara att fortsätta...
Vet inte om du kommer lyckas eller inte, du har inte lyckats se denna flik tidigare (har du ens letat?) men ändå har du ju lyckats registrera dig på forumet och länka bilder från andra webadresser.
Vet inte hur jag ska tolka denna slumpvis använda avanceratnivå. Driver du med mig? :fattar-ingenting:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Bukfaçon
Härold & Lexikograf

Post by Bukfaçon »

Daniel P wrote:Vet inte om du kommer lyckas eller inte, du har inte lyckats se denna flik tidigare (har du ens letat?) men ändå har du ju lyckats registrera dig på forumet och länka bilder från andra webadresser.
Vet inte hur jag ska tolka denna slumpvis använda avanceratnivå. Driver du med mig? :fattar-ingenting:
Daniel, dyre vän och käre broder! Inte heller jag begrep detta förrän häromdagen! Vi humanister har lite svårt för det tekniska antar jag... :oops: (Men jag är glad att jag greppade före Wagner iaf! :D )

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Daniel P
Generalsekreterare

Post by Daniel P »

Jag är väl för logisk i mitt tänkande och felsökande, en teknikerhjärna har svårt för att förstå det ologiska tänkandet (ursäkta uttrycket)... :meh2: Men jag biter i knogarna och hjälper till så gott jag kan :intressant: . Har en del det svårt så kan jag inte sitta och klaga över att det är jobbigt att förklara det som är så enkelt enligt mig :nekar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Wagnerian
Hederssmålänning

Post by Wagnerian »

Daniel P wrote:Vet inte om du kommer lyckas eller inte, du har inte lyckats se denna flik tidigare (har du ens letat?) men ändå har du ju lyckats registrera dig på forumet och länka bilder från andra webadresser.
Vet inte hur jag ska tolka denna slumpvis använda avanceratnivå. Driver du med mig?
Daniel P wrote:Jag är väl för logisk i mitt tänkande och felsökande, en teknikerhjärna har svårt för att förstå det ologiska tänkandet (ursäkta uttrycket)... :meh2: Men jag biter i knogarna och hjälper till så gott jag kan :intressant: . Har en del det svårt så kan jag inte sitta och klaga över att det är jobbigt att förklara det som är så enkelt enligt mig :nekar:
Aha, där längst ner :tummenupp: ...Har bara kollat knapparna i "huvudet" där exvis URL eller Img länkning görs - vari ligger logiken att detta skall ligga längst ner när allt annat ligger där(?) - teknikerhjärnor är inte mer logiska, ni har bara en "alternativ" logik ;) Se bara på datorer generellt - hur avslutar man windows, jo genom att trycka på "START"-knappen - ett lysande exempel på teknikerlogik :hamra-i-huvudet: :lol: :oops: :intressant: ;) :D :smoking: :kram-lycklig: :woohoo:

Ur ett samtal till teknisk support:
-har du några fönster öppna?
-nej, bara en dörr på glänt.... :lmao:

Men nu vet jag tll nästa gång - för det blir det ;) :vissla-oskyldigt:

...det heter inte dum längre, det heter alternativ intelligens ;) .....
Omega
Blivande hederssmålänning

Post by Omega »

Kalasrecension Wagnermannen!

Har bara provat en på en regnig prommenad runt på Avenyyyn i decembar.
Behållningen var en äldre dam som satt 6 spelade fiol (julmusik såklart) som på klingande göteborska ropade
- Dö grabben! Röker du cegarr eller?
Fassan rökte alltid på julen så man minns ju doften.

För att göra damen glad och nostalgisk så erbjöd jag mej att stå brevid & puffa lite...
Hon himlade med ögonen å lät stråken jobba...

Men jag vet nu att jag har ett antal njutbara stunder framför mej!!

:applad: :applad:

/O
Wagnerian
Hederssmålänning

Post by Wagnerian »

Omega wrote:Kalasrecension Wagnermannen!

Har bara provat en på en regnig prommenad runt på Avenyyyn i decembar.
Behållningen var en äldre dam som satt 6 spelade fiol (julmusik såklart) som på klingande göteborska ropade
- Dö grabben! Röker du cegarr eller?
Fassan rökte alltid på julen så man minns ju doften.

För att göra damen glad och nostalgisk så erbjöd jag mej att stå brevid & puffa lite...
Hon himlade med ögonen å lät stråken jobba...

Men jag vet nu att jag har ett antal njutbara stunder framför mej!!

:applad: :applad:

/O
Tackar :oops: , det enda negativa dock är att jag vill ha smalare ring - blir för trött att puffa dessa mastodonter. Frågan är om man kan hitta lika gott men smalare ring. Vet att jag puffade en RyJ Corona -98 nyligen som jag tyckte mkt bra om, men den var inte lika "köttigt lädrig" som denna...the search goes on...

Trevlig liten anekdot i göteborgsmiljö :smoking:

MK
Humidore

Post by MK »

Toppen recencion TACK!!! Keep em coming, mycket uppskattat :hamra-i-huvudet: :D :D :D
MK
Wagnerian
Hederssmålänning

Post by Wagnerian »

MK wrote:Toppen recencion TACK!!! Keep em coming, mycket uppskattat :hamra-i-huvudet: :D :D :D
MK
Tackar, jag har svårare att låta bli att skriva än att skriva, så fler lär det bli :nickar: :smoking:

Post Reply