Nejnej inte så pojkar, jag pratar om de första puffarna på en cigarr. Kan de ibland starka illasmakande symptomen bero på att man premierat brinnvänlig tobak längst ut för att garren ska bli mer lättstartad eller finns det nå´n annan förklaring ?
Leffe
Första centimetern
Moderator: Klubbmedlemmar SmCS
- salberto
- Hederssmålänning
Sv: Första centimetern
Ja det är min uppfattning, lösare packad så att garren går att tända lättare och "brinnvänlig".
Iochmed detta inbillar jag mig att cigarrens innersta smakväsen inte visar sig alldeles i början. Brukar blåsa ut tändblossen också för att slippa den smaken. Sen kommer ju cigarrmakarens uppbyggnad, olika faser i sammansättningen, som vi ju ständigt upplever. Det är ju inte troligt att crescendot på smakerna ska upplevas direkt i början av cigarren. Många cigarrer har ju en lång startsträcka...Men det är ju en annan historia.
//salberto
Iochmed detta inbillar jag mig att cigarrens innersta smakväsen inte visar sig alldeles i början. Brukar blåsa ut tändblossen också för att slippa den smaken. Sen kommer ju cigarrmakarens uppbyggnad, olika faser i sammansättningen, som vi ju ständigt upplever. Det är ju inte troligt att crescendot på smakerna ska upplevas direkt i början av cigarren. Många cigarrer har ju en lång startsträcka...Men det är ju en annan historia.
//salberto
Har inte sett någon rullare som petar mer noga med den del som kommer bli foten än någon annan del av cigarrens inlaga.
Sällan problem att tända ändå, men de tillfällen man känner att det tar för lång tid att tända - ja då kanske man är inne på fel spår. Cigarr är för avkoppling och kontemplation snarare än stress och jäkt.
Sällan problem att tända ändå, men de tillfällen man känner att det tar för lång tid att tända - ja då kanske man är inne på fel spår. Cigarr är för avkoppling och kontemplation snarare än stress och jäkt.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.

Jag har aldrig bråttom till något förutom till en herfDaniel P wrote:Har inte sett någon rullare som petar mer noga med den del som kommer bli foten än någon annan del av cigarrens inlaga.

Varför jag undrar är för att jag sett ett otal inlägg som börjar i stil med: "den första centimetern var det bara väldigt mycket vitpeppar men efter ett tag......"
Jag har själv upplevt att de första puffarna kan vara ganska bitska för att sedan gå över till en god cigarr

Leffe
- salberto
- Hederssmålänning
Jag lägger inte in någon värdering i detta med avseende på stress. Själv är jag tämligen ostressad i min rökning och vill så vara även fortsättningsvis. Tänder rätt omsorgsfullt också. Vi spekulerar över hur det kommer sig att den första delen av cigarren oftast smakar sämre än tex. mitten. Och vi har lite funderingar om detta.Daniel P wrote:Har inte sett någon rullare som petar mer noga med den del som kommer bli foten än någon annan del av cigarrens inlaga.
Om jag inte minns fel finns det en initierad tråd om detta på ICC, där bla MRN diskuterar om att gamla tiders cigarrer hade en tätare fot och att det, om jag minns det rätt, förekommer i en del humidors. MK kan säkert utveckla det här massor...
//salberto
Det där med första centimetern är en lurig grej, och jag har också upplevt det ett otal gånger. Det är dock inte alltid på det sättet; ibland får man tag på en cigarr som öppnar med goda, mjuka smaker direkt från start. Ett exempel på det är den Cohiba Siglo V:a jag rökte häromdagen. Kan det bero på bättre kvalitet på tobaken?
En annan aspekt på det är ju om det går att mildra den där bitskheten genom en annan tändteknik. Det gick en tråd på ICC för ett tag sedan där någon talade sig varm för en teknik där man tände cigarren före snoppning. Poängen med det var att man skulle få en bättre smak de första blossen, vad jag minns. Och handen på hjärtat så kanske tändningen stressas lite ibland...
En annan aspekt på det är ju om det går att mildra den där bitskheten genom en annan tändteknik. Det gick en tråd på ICC för ett tag sedan där någon talade sig varm för en teknik där man tände cigarren före snoppning. Poängen med det var att man skulle få en bättre smak de första blossen, vad jag minns. Och handen på hjärtat så kanske tändningen stressas lite ibland...
- salberto
- Hederssmålänning
Nya Cohiba Gran Reservan var precis likadan. Den smakade hur bra som helst direkt.Ouch wrote:Det där med första centimetern är en lurig grej, och jag har också upplevt det ett otal gånger. Det är dock inte alltid på det sättet; ibland får man tag på en cigarr som öppnar med goda, mjuka smaker direkt från start. Ett exempel på det är den Cohiba Siglo V:a jag rökte häromdagen. Kan det bero på bättre kvalitet på tobaken?
Jag inbillar mig att tändningen, den öppna forcerade elden automatiskt gör att tobaken får bismaker (ovetenskapliga funderingar självfallet). ju längre rimlig tid man dröjer med det första blosset desto godare smakar det säkert. Har sett tändnimgsexperter som vevar runt cigarren och blåser på glöden i minuter för att få glöden mer intensiv, före första blosset. Här brister nog mitt tålamod en aning. Man kan också diskutera de nya populära "svetslågornas" effekt på smaken, undrar om det inte blir lite för intensiv brand ibland...
//salberto
En lite lustig sak...jag har ju en Dupont-kopia med mjuk låga, och den är ta mig fanken värre än min Blazer. Om jag inte passar mig börjar cigarren brinna och bli alldeles förkolnad i änden! 

- Henrik G
- Blivande hederssmålänning
Jag tror det stress med tändningen är del av problememt och att man håller lågan för nära cigarren. På Kuba så var torceradorerna extremt skickliga att tända, tänker på damen vid Cohiba hotellet, lågan var en bra bit från cigarren, ändå blev det en prefekt tändning. Även flickorna på Cigari Maja kunde sin sak. Det är ju också skillnaden när man röker (eller åtminstone tänder) inomhus mot utomhus. Utomhus tycker jag det är nästan nödvändigt med torch och nära tändning om det blåser och då blir ju tändningen därefter.
Har ännu inte testat metoden att tända först och snoppa sen, lovar ett test i sommar.
Har ännu inte testat metoden att tända först och snoppa sen, lovar ett test i sommar.