Åren 08-09
Posted: Sun 11 Oct 2009, 15:37
Tycker generellt att åren 06-07 fått massor med beröm. Någon som börjat röka på -08 eller t o m -09 och bildat sig en uppfattning om dessa årgångar?
Tilldelades 2008 års Hederspris av 08Bolmers
https://www.smcs.se/
Kent, jag har läst att du drabbats av tunnling och liknande problem ofta. Du har inte funderat på om det beror på din puffningsteknik?kent wrote:...och sjukt mycket hålbränder.
Pyro wrote:Kent, jag har läst att du drabbats av tunnling och liknande problem ofta. Du har inte funderat på om det beror på din puffningsteknik?kent wrote:...och sjukt mycket hålbränder.
Jag får först be om ursäkt för att dra diskussionen off topic men just det här med brand på olika sätt är ju något som intresserar mig, av naturliga skäl.kent wrote:...Ja du Pyro. De vet jag ej om de beror på, och isåfall vad jag gör jag för fel. Ibland hinner man knappt tända föräns de blir hål.
Du får gärna mig tips på hur jag skall puffa för o slippa dessa hålbränder.
Suger åt mig all kunskap jag kan!! Tack så mycketPyro wrote:Jag får först be om ursäkt för att dra diskussionen off topic men just det här med brand på olika sätt är ju något som intresserar mig, av naturliga skäl.kent wrote:...Ja du Pyro. De vet jag ej om de beror på, och isåfall vad jag gör jag för fel. Ibland hinner man knappt tända föräns de blir hål.
Du får gärna mig tips på hur jag skall puffa för o slippa dessa hålbränder.![]()
En glödfront som drar snett är ju mycket vanligt och beror ofast på ojämnt fördelad tobak men kan också bero på ojämnt fördelad fukt som fått en sida av cigarren att svälla med sämre drag som följd alternativt med långsammare förbränning som följd på grund av fukthalten i sig.
En glödfront som försvinner in i mitten på cigarren kan bero på dålig rullning men beror oftare på att cigarren är torrare i mitten än i de yttre lagren. Orsaken är ofta att cigarren torkat ut under transport, och sedan återfuktas utifrån och in hemma i humidoren, eller att fukten migrerat till de yttre lagren på grund av kondensfenomen under flygtransport orsakat av lågt tryck och/eller kyla. Om orsaken är ojämnt fördelad fukt löser sig problemet av sig självt till slut men att uppnå jämvikt kan ibland ta längre tid än vad man tror.
En glödfront som drar inåt cigarren och sedan bränner hål genom täckbladet en bit från den glödande änden kallas tunnling och beror nästan alltid på dålig konstruktion av cigarren.
I alla de tre fallen ovan blir problemet mer uttalat om man puffar hårt, länge och ofta! Det man kan göra, förutom att massera cigarren försiktigt, är framför allt att puffa mer lugnt och stilla. Om tendensen till snedbrand eller tunnling börjar bli för stor så låt cigarren vila en stund, knacka av alla aska och hjälp till med tändaren så gott det går för att skapa en ny ring av glöd.
Hoppas detta kan hjälpa!
Som betraktare från ovan, (Norrland) har jag bara att konstatera att det faktiskt tycks vara ett Småländskt problem. Ingen annan stans tycks detta fenomen förekomma så frekvent som hos er. Visst händer det mig med. Men att döma av alla besvikna suckar som utstöts från mina småländska bröders tangentbord sker det tunnel- och hålbränder var och varannan gång ni tänder upp en limitada. Det kanske rör sig om en global konspiration riktad mot SmCS kärnstyrkorOuch wrote:Mycket intressant läsning, Pyro. Min egen erfarenhet är dock att de flesta fall av tunnling beror på konstruktionsmissar. Det här är någonting som jag hatar som pesten för det förstör cigarrens smak totalt. Det förekommer hos mig såväl i färska cigarrer som i cigarrer som lagrats i perfekta förhållanden i åratal. Tyvärr är det också ett fenomen som jag fått se mer av på senare tid. Jag är uppriktigt förvånad att det inte uppmärksammas mer internationellt...ibland kan man tro att det här är ett svenskt, ja rentav ett småländskt problem. Jag har tagit upp den flerfaldiga förekomsten av halvcentimeterstora hål som löper i mitten av cigarren längs dess hela längd på internationella forum och visat fotografier på det...reaktionen blir "That's too bad", "Bad luck" etc.
Jag röker inte på långa vägar lika ofta som du och tullar mest av mitt gamla lager så jag har ingen uppfattning om problemet skulle vara mer frekvent idag. Dock har jag rökt förhållandevis många cigarrer sedan intresset tog fart omkring 1997 och totalt nog inte stött på fler än kanske 2-3 st som tunnlat för mig!Ouch wrote:...Tyvärr är det också ett fenomen som jag fått se mer av på senare tid. Jag är uppriktigt förvånad att det inte uppmärksammas mer internationellt...
När det gäller äldre cigarrer, från -97 till -06, så har jag ungefär samma erfarenheter som du, Pyro. Där är det mest Double Coronas som spökat för mig. Från 2007 och framåt har jag dock stött på det här oroväckande ofta, som sagt. Det är lite lustigt (!) att vi i Småland drabbas så frekvent, det är det. Tusan vet vad det är som pågår; The Curse of Småland kanske finns på riktigt!Pyro wrote:Jag röker inte på långa vägar lika ofta som du och tullar mest av mitt gamla lager så jag har ingen uppfattning om problemet skulle vara mer frekvent idag. Dock har jag rökt förhållandevis många cigarrer sedan intresset tog fart omkring 1997 och totalt nog inte stött på fler än kanske 2-3 st som tunnlat för mig!Ouch wrote:...Tyvärr är det också ett fenomen som jag fått se mer av på senare tid. Jag är uppriktigt förvånad att det inte uppmärksammas mer internationellt...