Material i humidorskåp

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Material i humidorskåp

Post by hebbe72 »

Har hittat ett härligt gammalt skåp (30-tal) med fina utdragbara lådor. Dörren går troligen att täta. Min fråga till forumexpertisen rör materialet. Det är furu. Kan man använda det till humidor eller kommer träet att konstant dra åt sig fukten så att det blir omöjligt att hålla 65%Rh. Alla kommentarer uppskattas. Är det nån ide' att ge sig på projektet?
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Material i humidorskåp

Post by Daniel P »

Furu tror jag är tveksam luktmässigt - om man inte klarlackar den inuti (vilket nog kräver mycket jobb).
Var det inte furu i någons "kistidor" (kista)? Har iofs för mig att han hade plast i den inuti för täthetens skull :funderar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: Material i humidorskåp

Post by hebbe72 »

Så du tror att är lukten snarare än fukten? :)

Ja doften är rätt påtaglig fast det är en 80 år gammal möbel.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Material i humidorskåp

Post by Bukfaçon »

Daniel P wrote:Furu tror jag är tveksam luktmässigt - om man inte klarlackar den inuti (vilket nog kräver mycket jobb).
Var det inte furu i någons "kistidor" (kista)? Har iofs för mig att han hade plast i den inuti för täthetens skull :funderar:
Ja, jag vill minnas detta med. Var det kanske på gamla Cigarrprat?

Men om man kan få tag på västindiskt cederträ, skulle man då inte kunna klä skåpets insidor? :idea:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: Material i humidorskåp

Post by hebbe72 »

Skåpet är välbyggt och lådorna anpassade efter måtten på insidan. Nåt utrymme för att klä det finns inte. Verkar som om projektet får somna in redan på det här stadiet.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Material i humidorskåp

Post by Bukfaçon »

Oj, nu känner man sig som glädjedödare... Och snart är det ju jul.... :oops:

Men lacka skåpets insida då? Friskt vågat - hälften vunnet!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: Material i humidorskåp

Post by hebbe72 »

Skulle kanske funka med en tunn klarlack. Får kolla med färghandlarn vad är bäst.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Material i humidorskåp

Post by Daniel P »

Bukfaçon wrote:Ja, jag vill minnas detta med. Var det kanske på gamla Cigarrprat?
Cigarrprat är nog helt rätt, men vill minnas att det var på nya cigarrprat-sajten dock.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: Material i humidorskåp

Post by hebbe72 »

Tack för tips och råd. Jag tror mig ha en elegant lösning. Nämligen att lacka skåpet och lådorna på insidan och sedan klä insidan av dörren och bakstycket med cederträ. Det bör väl räcka som fuktbuffert tycker jag. Cederfaneret har jag hittat en leverantör av, så det är inga bekymmer. Om man sedan nogsamt lackar lådorna så att pinnarna inte kan ta åt sig lukt bör jag vara hemma.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Material i humidorskåp

Post by Daniel P »

Vill helst undvika träfrågan, men nu kan jag inte undvika att åtminstone nämna det så du kan söka vidare:
Spansk ceder är dessvärre inte samma sak som ceder, det är tydligen två helt olika träslag konstigt nog. Den spanska cedern är väldigt bra till humidorer då den kan ackumulera mycket fukt och därmed ge en bra fuktbuffert. Vanlig ceder vet jag inte egenskaperna på. Kanske funkar, men jag vågar inte säga att det funkar bra. Sök på spansk ceder (på cigarrprat.se) så finner du mer utförlig info :nickar: :fakta:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Material i humidorskåp

Post by Bukfaçon »

Instämmer! :salut:

Västindisk ceder, Cedrela odorata, är det du skall leta efter. Vanlig ceder, släktet Cedrus, kanske i o.f.s. kan funka, lär ha en del egenskaper gemensamt med Västindisk ceder (a.k.a. Cigar-Box Cedar!)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Material i humidorskåp

Post by COJ »

Vanlig ceder, klädskåps ceder, skall inte används då det avger en doft som förvisso håller mal och annat som gillar att käka kläder borta men inte gör sig så bra hos cigarrer.
Hondurans ceder eller Västindisk ceder, Cedrela odorata, är faktisk en slags Mahogny och det funkar därför utmärkt med Mahogny i humidorer, nämnas kan att t.ex Davidoff aldrig använder annat än Mahogny i sina humidorer.
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Material i humidorskåp

Post by Daniel P »

Utmärkt svar COJ, tackar å trådskaparens vägnar och mig själv då det är ett knepigt (och stort) ämne som jag är dåligt påläst på.
Plastidorer vet jag dock funkar perfa :lol: (säkerligen du som en gång introducerade detta för mig en gång i tiden, skulle inte förvåna mig den minsta :nekar: ).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Material i humidorskåp

Post by Bukfaçon »

Hm, lite synd att vanlig ceder inte funkar... :funderar2: Hade nästan hoppats lite på det; kung Salomos tempel var byggt av ceder från Libanon!
1. Kungaboken, kapitel 5: 1Kung Hiram i Tyros hade alltid varit Davids vän, och då han fick höra att Salomo var smord till kung efter sin far skickade han sändebud till honom. 2Salomo sände i sin tur detta budskap till Hiram: 3"Du vet att min far inte kunde bygga något hus åt Herrens, sin Guds, namn på grund av alla krig han tvingades föra ända tills Herren lade fienderna under hans fötter. 4Men nu har Herren, min Gud, gett mig fred på alla sidor, ingen angriper mig och ingen olycka hotar. 5Därför tänker jag nu bygga ett hus åt Herrens, min Guds, namn i enlighet med Herrens ord till min far David: Din son som jag skall sätta på tronen efter dig är den som skall bygga huset åt mitt namn. - 6Ge nu order om att man skall fälla cedrar åt mig på Libanon. Mina män skall arbeta tillsammans med dina, och jag skall ge dig vad du begär för dina mäns arbete. Du vet att det bland oss inte finns så duktiga timmerhuggare som bland fenikierna."

7Hiram gladde sig mycket åt Salomos hälsning. "I dag vill jag lova Herren", sade han, "som har gett David en vis son till att härska över detta stora folk." 8Och Hiram sände detta svar: "Jag har mottagit ditt budskap och skall ge dig allt cederträ och cypressträ du önskar. 9Mina män kommer att frakta ner timret från Libanon till havet. Där samlar jag det till flottar som jag för till den plats du anvisar, och sedan jag löst upp flottarna får du ta hand om timret. I gengäld skall du förse mig med de livsmedel jag önskar för mitt hushåll."

10Så lämnade Hiram cederträ och cypressträ åt Salomo, så mycket han ville ha, 11medan Salomo försåg Hiram med livsmedel: han levererade 20 000 kor vete till hans hushåll och 20 kor av den finaste olivoljan, år efter år. 12Herren hade gett Salomo den vishet han lovat honom. Mellan Salomo och Hiram rådde fred och samförstånd, och de slöt förbund med varandra.

13Kung Salomo införde arbetsplikt över hela Israel. 30 000 man blev uttagna 14och skickades i skift om 10 000 man i månaden till Libanon. En månad var de på Libanon och två månader hemma. Adoniram förestod tvångsarbetena. 15Salomo hade 70 000 bärare och 80 000 stenhuggare i bergen 16och dessutom de 3 300 förmän som hans fogdar hade under sig för att övervaka arbetena. 17På Salomos order bröts stora, utvalda block för att templets grundvalar skulle kunna läggas med huggen sten. 18Med hjälp av folk från Geval bearbetade Salomos och Hirams hantverkare timret och stenen så att allt var färdigt att tas i bruk vid tempelbygget.
Nåväl, vi får hoppas att Hebbe grejar till sitt skåp, Borde va' lättare än att bygga templet! Invigningherf? :intressant:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Material i humidorskåp

Post by COJ »

Daniel P wrote:Utmärkt svar COJ, tackar å trådskaparens vägnar och mig själv då det är ett knepigt (och stort) ämne som jag är dåligt påläst på.
Plastidorer vet jag dock funkar perfa :lol: (säkerligen du som en gång introducerade detta för mig en gång i tiden, skulle inte förvåna mig den minsta :nekar: ).
Skulle kunna vara åtminstone medskyldig :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: Material i humidorskåp

Post by hebbe72 »

Många intressanta inlägg här. Trevligt att folk engagerar sig. Anledningen är faktiskt att Regeringen tycker plastidoren är ful. Och då är det ju bara att löpa linan ut. Har redan börjat lacka lådorna. Ökar nog tempot i mellandagarna, men såna här projekt får ta sin lilla tid enligt mig. Gällande cedern har jag blivit lovad att det faktiskt är "spansk" ceder. Ska nog dubbelkolla dock för säkerhets skull. Annars får jag gå på mahognyfaner istället.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Material i humidorskåp

Post by Bukfaçon »

Vanlig hederlig svensk bok lär fungera hur bra som helst för förvaring av cigarrer (har jag läst i en äldre cigarrbok ( :lol: pun unintended!). Men tydligen väldigt svårarbetat? :?:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: Material i humidorskåp

Post by hebbe72 »

Skåpet är klart. Det var lite svårt att få upp luftfuktigheten med tanke på rådande klimat. Men det blev riktigt bra. Någon lukt kan jag inte känna efter lackningen. Ska försöka lägga upp en bild. Men det gäller att få tid till det också.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
simpan
Feskarn
Posts: 207
Joined: Sun 14 Nov 2010, 16:04
Location: Gnosjö

Sv: Material i humidorskåp

Post by simpan »

Skulle vara roligt att få se en bild på slutresultatet och få se hur du löste det till slut.

Puffa lugnt/
Simpan
"Jag tror det är möjligt -och tillrådligt- att göra blues av allting." Frank Morgan, altsaxofonist
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Sv: Material i humidorskåp

Post by hebbe72 »

Skrivbordidoren fungerar alldeles utmärkt. Problemet är att jag nu måste ha en plastidorockså, eftersom mitt bygge har krympt under vintern. Månne den låga luftfuktigheten som har gjort att cigarrerna inte får plats längre? :funderar:
Skrivbordidor.JPG
Skrivbordidor.JPG (39.7 KiB) Viewed 16591 times
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Post Reply