Presentation

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Presentation

Post by Daniel P »

Ouch wrote:Trevligt med en presentation, Härelind! Det är nog en sak som vi "gamlingar" borde skriva även vi, för naturligtvis är vi främmande djur för alla nytillkomna. Jag ser fram emot en cigarrträff med dig och dina kompisar!
Så sant. Och bara för att stressa er "gamlingar" lite granna så plockar jag fram ett ess ur rockärmen 8-): En färdig presentation jag använder på http://www.polarcigar.se. Here goes...

Jag bor i småländska Ljungby och jobbar som konstruktör och IT-ansvarig i butiksinredningsbranchen, är född 1978 och puffat cigarrer sedan 2003. Intresset för cigarrer kom direkt efter första cigarren då jag kände samma njutning och smak-komplexitet som t.ex. whisky, vilket är ett intresse jag haft sedan lite längre tid tillbaks (förutom bilar och hifi men låt oss fokusera på det viktiga här... ;))

Pga brist på lokala handlare gick jag snabbt in på lådköp via Internet och har hunnit prova lite drygt 100 olika sorter hittills. Har 2 "serverings-humidorer" (Bally II), men även några "plastidorer" som komplement för att kunna upprätthålla ett eget utbud och samtidigt få lite lagring på cigarrerna då det tillför en extra smakmässig dimension på cigarrerna. Ett vackert skåp av lite större modell är nog den slutliga (?) och bästa lösningen på egen lagring enligt min mening, dit har jag dock inte kommit (än...)

I början var det mestadels cigarrer av madurokaraktär med stor kropp och styrka (vilket det iofs fortfarande är) men har även lärt mig uppskatta nyanserna av de mildare sorterna. Var cigarr har sin tid. Hittills har mitt provande nästan uteslutande varit icke-kubaner; favoriterna innehållandes nicaraguansk tobak har påfallande ofta legat i topp, t.ex. Joya de Nicaragua och Mayorga. Nyfikenheten är det som driver mig att prova nya sorter hela tiden och på senare tid har även intresset för kubanska cigarrer växt, t.ex. Bolivar som är en favorit. Jag väljer att särskilja kropp (mustighet eller munfullhet) och styrka (nikotinstyrka) i mina kommentarer; En god balans mellan dem uppskattar jag då de med högre styrka i allmänhet ofta också har mer kropp och komplexitet (vilket jag uppskattar mycket). Cigarren är en trevlig avkoppling på många sätt, och som någon en gång sa: Rikedom är inte att ha råd att köpa cigarrer utan att ha tid att sätta sig ner och njuta av dem.

Att träffa likasinnade på herfar (cigarrträffar) och även följa forum på Internet förgyller vardagen och är något som jag självklart rekommenderar. Hoppas vi ses på någon herf framöver!

Puff puff!
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply