http://www.expressen.se/levabo/1.228916 ... i-beloning
Moderator: Klubbmedlemmar SmCS
Skulle vara intressant att veta varför du gjorde en sådan sak. Det är ju en sak om man blir störd, en helt annan om man mot betalning springer hyresvärdens ärenden, utan att egentligen vara störd av rökningen. Då bör man fundera lite på sitt angivarbeteende.Thebelfry wrote:Jag har anmält mina grannar till hyresvärden för att dom röker inne, betyder det då att jag är nazist?
+1Bukfaçon wrote:En sak skall ni ha klart för er: de som anger sina (rökande) grannar, de är exakt samma typ av människor som de som agerade underhuggare/ nyttiga idioter/ medlöpare till den nazistiska maktapparaten i Tyskland på 30 & 40-talen (eller för all del förtryckarapparaten på Kuba). Hitler höll inte själv i gaskranarna; utrotandet av 10 miljoner människor hade aldrig lyckats om inte det funnits villiga hantlangare. Tyvärr finns det i alla samhällen idioter som springer etablissemangets ärenden - oavsett hur etablissemanget ser ut.![]()
(På sätt och vis kanske man skall vara glad för rökangivare-grannar - då vet man exakt vilka man skall akta sig för om vårt land blir (ännu mer av) diktatur...)
B
I min fastighet där jag bor får man tydligen röka, vilket jag och min sambo inte har något emot bara vi inte får känna lukten 24/7 varje dag hela året om.. Så nej vi anmälde inte detta till hyresvärden för att erhålla någon ersättning, vi gjorde detta för att personerna i fråga som röker inne sa ungefär: dra åt helvete vi röker här om vi vill! Flytta om det inte passar! och mer eller mindre inte gick att resonera med.. Därmed förklarade vi våran situation för hyresvärden att vi har problem med lukten och att personerna som röker inne inte vill förstå detta.. Då visade det sig även vara dålig ventilering i huset vilket gav oss ett undertryck från trapphuset där all tobaksrök sögs rak in i lägenheten..Bukfaçon wrote:Skulle vara intressant att veta varför du gjorde en sådan sak. Det är ju en sak om man blir störd, en helt annan om man mot betalning springer hyresvärdens ärenden, utan att egentligen vara störd av rökningen. Då bör man fundera lite på sitt angivarbeteende.Thebelfry wrote:Jag har anmält mina grannar till hyresvärden för att dom röker inne, betyder det då att jag är nazist?
Och rent allmänt håller min kommentar ihop väl. Ingen repressiv makt får något "uträttat" utan hjälp av villiga medlöpare.
B
Bukfaçon wrote:Det är ju en sak om man blir störd, en helt annan om man mot betalning springer hyresvärdens ärenden, utan att egentligen vara störd av rökningen.
Var problemet röken eller deras attityd? Tolkar det som att ni tyckte det var lite problem med röken trots allt.Thebelfry wrote:I min fastighet där jag bor får man tydligen röka, vilket jag och min sambo inte har något emot bara vi inte får känna lukten 24/7 varje dag hela året om..
...
Därmed förklarade vi våran situation för hyresvärden att vi har problem med lukten och att personerna som röker inne inte vill förstå detta..
Sedärja, ventilationsproblem - då hittade man alltså detta "tack vare" rökenThebelfry wrote:Då visade det sig även vara dålig ventilering i huset vilket gav oss ett undertryck från trapphuset där all tobaksrök sögs rak in i lägenheten..
Det fanns alltså trots allt lite välvilja från grannarna också när det väl kom till kritan - omtänksamt av dem kan jag tycka.Thebelfry wrote:Med lite tjat på hyresvärden var detta lätt ordnat med tätning och personerna som rökte ombads röka på sin balkong eller med balkong dörren öppen.. Alltså problemet löst!
Alla mår bra, vi känner ingen rök och grannarna är trevlig när vi möter dom i trapphuset..
Det visade sig ju att du inte per Bukfaçons definition sprang hyresvärdens ärenden utan snarare påpekade ett problem. Tror knappast Bukfaçon tycker du är en nazist för det, då har du tolkat det avigt.Thebelfry wrote:Nu när jag framlagt min historia här håller du fortfarande fast att jag är en nazist som anmäler ett problem till min hyresvärd?
Förstår jag icke vad du menar! Googlade och fick upp att potentat betyder: ''person med stor makt, som har stort inflytande''Bukfaçon wrote:Jag tror bestämt att Thebelfry läser mina inlägg såsom en viss potentat läser bibeln...B
+1 där.. Tycker detta är ett riktigt jävligt sätt att bete sig på och har inte tyckt något annat tidigare.. Dock vill jag också notera att detta är enkla förhållningsregler som inte borde vara problem för en ''normal'' person att följa på samma sätt som att man inte kör mot rött ljus, eller snattar i affären!Bukfaçon wrote:Antag att vi bägge bodde grannar. Antag vidare att jag av någon anledning inte gillade dig/dina barn/din katt/dina inlägg på nå't internetforum eller nå't. Antag nu att vår gemensamma hyresvärd utfäster en belöning på Kr 5,000 för "tips" på rökare i fastigheten. OK. Nu antar vi att jag - rätt eller orätt - meddelar hyresvärden att du Thebelfry röker. Vad händer? Jo, jag får min belöning, och jag får sannolikt dessutom vara anonym. Du får en varning av värden eller kanske t.o.m. blir vräkt. Utan att känna till vem som tipsade. Underbar situation va'?!B
Att likt en diktator leja sina undersåtar att hålla koll på folket är moraliskt fel, men att be dem tillrättavisa eller angiva vissa regel eller lagöverträdare ser jag bara som allmän ordning och borde följas av alla som vill fungera i ett samhälle. Annars kan vi ta bort allt som gäller gränser och respekt för varandra och flytta in i grottor i skogen. För det är på den civiliserade nivån vi hamnar då..Bukfaçon wrote:Mitt första-inlägg och din historia Thebelfry, skiljer sig på många punkter vad jag kan se... Faktum kvarstår: sådana här angiverisystem är moraliskt mycket tveksamma (judaspenningar), och de facto är det så att alla repressiva system förutsätter villiga hantlangare. Precis sådana som vred på gaskranarna i Tredje riket. STOR skillnad på din egen faktiska historia tycker jag.B
You to sir!Bukfaçon wrote:Have a good day, gentlemen!
B