När saliven rinner till...

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

När saliven rinner till...

Post by Ouch »

En av de saker jag tycker bäst om hos kubanska cigarrer är den där umami-känslan jag får av riktigt goda cigarrer. Den yttrar sig som att saliven rinner till och att jag stönar mmmmmmmm. :galen: Jag tror det händer när en kombinarion av sötma,syrlighet och fyllighet ger en perfekt "sabor". Sabor är lite svåröversatt; i mina ögon är det lite som fyllig smak.

Ideas? Vad tänder ni på hos cigarrer?
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: När saliven rinner till...

Post by hebbe72 »

Jag är förvisso habanofil precis som du. Men det som får mig att gå igång är själva ritualen och känslan av att "nu är det dags att koppla av".

Sedan tycker jag också det är spännande att försöka hitta nya smaker och nyanser. Det är inte alltid jag kan sätta ord på det jag känner. Men tycker det är häftigt att upptäcka något nytt i en cigarr som man redan rökt några hundra av t.ex monte 4.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Deoxyribo
Hederssmålänning
Posts: 8
Joined: Wed 26 Feb 2014, 09:52
Location: Göteborg

Re: När saliven rinner till...

Post by Deoxyribo »

Det finns så mycket som drar igång den där sköna känslan. Det börjar med lite små ritualer, man klämmer, känner och luktar. Verkar det lovande så fuktar jag capen lite lätt. Smaken som dröjer kvar på tungan känner jag lite på och klipper sedan. Putsar av snittet och känner av torrdraget. Känner av smakerna i torrdraget och börjar sedan tända upp. Redan här är jag igång, men tänder cigarren fint utan en massa puffande så brukar det avslöja en god fuktnivå i cigarren. Sedan kommer de två tre första puffarna. Är röken då smakfull och av lite substans (alltså inte så platt) så är man i himmelriket!
Post Reply