Oh, snygg humidor herrn!
Helt klart är beads från heartfelt att föredra framför oasis med pg. Jag har provat båda och måste säga att beads är bekvämare, enklare och kort och gott bättre. Köp ett pound löst att lägga i fuktaren som kom med humidoren (annars kan du lägga dem i en en ask inunti istället, det märker du vad som passar), alternativt så funkar självklart det jättebra med någon av de två som Bucfacon länkar till, så slipar du "labba" med beadsen (1-3 mm vita kulor som är typ som plast).
Först ska humidoren kontrolleras att den håller rätt fuktighet innan cigarrerna ska hamna där. Detta görs som Bucfacon nämnde genom att ställa in ett fat med destillerat vatten i humidoren för att höja fuktigheten så mycket som möjligt. När hygrometern visar över 65-70% så är det bara att ta ut fatet och se om fuktigheten hålls där, sjunker det inom några timmar under 65% igen så får du fortsätta med fatet tills träet i humidoren har kommit upp i 65-70% enligt hygrometern. Nu på sommaren är det fuktigare i luften, så det bara tar några dagar att få upp fuktigheten, på vintern tar det längre tid (nu är det drygt 50% ute men på vintern är det 5-20%).
När väl fuktigheten i träet i humidoren är duglig (65-70%) är det bara att stoppa in beads i humidoren så håller det fuktigheten på rätt nivå. Om beadsen blir "matta" allihop så är det för torrt, och då är det bara att ta en sprayflaska med destillerat vatten och spraya lite på beadsen så max hälften blir transparanta, annars har de inget "headroom" för att kunna ta till sig den eventuella fuktigheten från luften om det blir över 65% inne i humidoren.
Förresten, 65%-beads är det du ska köpa - inget annat.
Kan så klart titta förbi i nästa vecka om du vill, kan ta med mig lite beads, har nog ett litet fat iaf som jag kan avvara, förr eller senare måste jag nog ändå köpa ännu mer
Ytterligare ett bra tips är att passa på att kalibrera hygrometern så du vet om hur mycket den ev visar fel. Kalibrering görs med s.k. salttest, så här:
http://www.08bolmers.se/wiki/index.php?title=Salttest