Boxkod OSU ABR02, i en lackerad Boîte Nature-låda om 25 cigarrer. Tilltugget den här gången är en skvätt Plantation Rom från Barbados.

När man öppnar den här lådan möts man av en oerhört kraftig doft av stall och aningen honung. Jag har nog ingen låda som luktar så starkt som denna, och den här är ändå 6 år gammal. Mitt tips är att de här når sin topp om ca 10 år om man få döma efter intensiteten av doften. Det verkar onekligen som den lackade lådan gör sitt jobb att hålla inne ångorna!

Täckbladet är ganska matt, med en lite gråbrun färg som inte ser jätteaptitlig ut. I övrigt är det utan defekter och saknar i princip bladnerver. Hygglig konstruktion med en antydan till hårdhet några cm från foten. Resten känns spänstigt och bra!

Jag snoppar och tänder upp den och möts omedelbar av stora smaker; en bred, gedigen sammansatt kryddighet, men inte så mycket pepprighet. Lite ovan kombination eftersom de flesta Havannacigarrer jag röker har ganska stora doser pepprighet i näsan, särskilt i början. En aning av Ramon Allones typiska fruktighet finns där, mer än i tidigare rökta exemplar ur lådan, men inte särskilt mycket av detta. God men lite otypisk än så länge... Påminner ganska mycket om Monarchs och Gran Robuston i kryddigheten, men är betydligt dovare i karaktären. Faktiskt lite P. Lonsdales i den...den där lite hotfulla helheten där man känner att man kommer att sättas på prov längre fram. Stark, full i smaken och bra mängder av tuggbar rök.
Efter ca 3 cm dör den plötsligt, och jag upptäcker att den hålbrunnit. Efter omtändning och ytterligare en cm så verkar den vara på rätt köl igen. Jag tycker den är väldigt ung i smaken, lite ammoniaksmaker finns där allt, men i övrigt fortsätter kryddigheten att dominera smakerna.

Vid halva cigarren börjar de mer bittra och brända smakerna att sakteligen ta över. Långsamt känner jag sedan av nikotinstyrkan mer och mer. Tanninerna börjar bränna på tungan och kryddsmakerna har definitivt krupit till bakgrunden. Jag lägger den i askfatet ganska tidigt...ingen idé att skära tungan i strimlor idag!

Min uppfattning är att de här cigarrerna behöver mycket mer lagringstid. De är nog några av mina bästa cigarrer och har kanske den bästa potentialen av alla men jag har svårt att förstå hur de kan uppfatta som enormt goda redan som relativt unga av så många cigarrökare "där ute". Jag ser fram emot att röka dem 2015 igen men ser även fram emot att få en utvärdering av Salberto, t ex. Gommen är ju inte så finkänslig, som sagt...