OT: Ordfråga
Moderator: Klubbmedlemmar SmCS
- Bukfaçon
- Härold & Lexikograf
OT: Ordfråga
Mina herrar! Är det någon här som känner till uttrycket späe - och vad betyder det isåfall?
(Ordet kan slås upp på bl.a. Wikipedia, men jag vill höra om någon känner till det på egen hand eller t.o.m. avänder sig av det.)
Tackar!
B
(Ordet kan slås upp på bl.a. Wikipedia, men jag vill höra om någon känner till det på egen hand eller t.o.m. avänder sig av det.)
Tackar!
B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
- Härelind
- CZigarist
Sv: Ordfråga
Späe kallade min fd svärfar det man spädde ut groggen med! Även ett vedertaget begrepp i en del kretsar man brukar dricka gille med!
Edit: Efter sökning på Wiki så såg jag att det var samma sak!!
Edit: Efter sökning på Wiki så såg jag att det var samma sak!!
-
- Blivande hederssmålänning
- Location: Hell In Shoe - Liten håla i Värsta Götaland, Smålands ambassadör i Väst
Japp, både späe och blannevann känns bekant och är ord jag använder mig av ibland som synonym på det man blandar grogg på (de få gånger jag blandar grogg, var länge sedan nu
).

Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.

- Bukfaçon
- Härold & Lexikograf
Hehe, för egen del är det i pricip det enda jag konsumerar, oftast konjak (eller Eau-de-Vie** från humidorreserven) och vichyvatten. Går mycket bra till cigarr! (Till skillnad från gin & tonic som jag inte tycker fungerar alls... Gin och Pommac däremot kan rekommenderas! Till cigarr alltså - G&T är bra om man avstår cigarren.)Daniel P wrote:(de få gånger jag blandar grogg, var länge sedan nu).
Man anar nästan att gränsen mellan späe och blannevann (blandvatten på "ren" svenska) går någonstans i södra Småland alltså. Uppväxt som jag är i Uppsverige så kallar jag det för groggvirke, men här i SmCS får vi väl nog lov att slå vakt om det småländksa. Späe it is then!
B
- lordnitron
- Hederssmålänning
I göteborg (iaf där jag växt upp) kallar vi de antingen för slödricka eller groggvirke 
/Mårten

/Mårten
En sillstrypare från Götet som heter Glenn!! 

- Magnus (Gävle)
- Hederssmålänning
Japp. Sprungen från Kungälv är slödrick eller slödricka samt i vissa fall groggvirke de termer jag känner ligger närmast till hands.lordnitron wrote:I göteborg (iaf där jag växt upp) kallar vi de antingen för slödricka eller groggvirke
/Mårten
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
- Bukfaçon
- Härold & Lexikograf
Intressant med den västsvenska vinkeln här. Men slödricka är alltså bara vattnet/läsken som man häller ned i spriten; inte hela härligheten, groggen, då?
F.ö. kan nämnas att skillnaden mellan en grogg (grog) och en long-drink är att groggen innehåller endast en basdryck, medan long-drinken skall ha flera baser (sprit+sprit eller sprit+jos/grenadine/angostura/dylikt) blandade innan "späet" hälls på.
B
PS Daniel P: har vi ingen smiley som ser ut att dricka eller fyllna till eller liknande?
F.ö. kan nämnas att skillnaden mellan en grogg (grog) och en long-drink är att groggen innehåller endast en basdryck, medan long-drinken skall ha flera baser (sprit+sprit eller sprit+jos/grenadine/angostura/dylikt) blandade innan "späet" hälls på.
B
PS Daniel P: har vi ingen smiley som ser ut att dricka eller fyllna till eller liknande?
- lordnitron
- Hederssmålänning
Ja de stämmer, slödricka är det man häller i spriten för att få de slutliga resultatet: en grogg!Bukfaçon wrote:Intressant med den västsvenska vinkeln här. Men slödricka är alltså bara vattnet/läsken som man häller ned i spriten; inte hela härligheten, groggen, då?

/Mårten

- Bukfaçon
- Härold & Lexikograf
Sv: OT: Ordfråga
Man blir ju nästan sugen på en särskild grogg-herf! Ett gäng sprit-'puteller, några backar blandad läsk & vatten ---> röka & kröka!
På jobbet idag konstaterade Våge och jag att i den händelse SmCS's får en egen klubblokal, så bör baren kallas Sprit & Späe !
Tack för upplysningarna, mina herrar!
B

På jobbet idag konstaterade Våge och jag att i den händelse SmCS's får en egen klubblokal, så bör baren kallas Sprit & Späe !
Tack för upplysningarna, mina herrar!
B
- lordnitron
- Hederssmålänning
Haha det där med grogg-herf låter lockande

/Mårten

/Mårten

Jag är på en Grogg-herf om jag blir förlänad en fylle-chaffis! 

Tänkte försöka utbilda mig... Så det finns en chans (eller risk?) att jag från och med nästa år bor i småland.Ouch wrote:Jag är på en Grogg-herf om jag blir förlänad en fylle-chaffis!

Om så är fallet så ska detta firas genom att skjutsa dig till och från grogg-herfen!

Trevligt, Kimmen! Ä(r) det Jönköping elle(r) (hä(r) i Småland lägge(r) vi bo(r)t (r):en ganska ofta...get used to it!
) Växjö som blir studieort? Jag accepterar självfallet villkorslöst att bli kringskjutsad medvetslös av dig! 

Chans, definitivt chans!Kimmen wrote:chans (eller risk?) att jag från och med nästa år bor i småland.![]()

Vi hålle tummana och gö vårt bästa fö att bli föstådda när vi ev ses hä i smålan'

Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.

- Bukfaçon
- Härold & Lexikograf

Tackar! Fin!
B
Hehe, ja de blir till å omfamna sitt "arv". Växjö är det som ligger på tapeten!Ouch wrote:Trevligt, Kimmen! Ä(r) det Jönköping elle(r) (hä(r) i Småland lägge(r) vi bo(r)t (r):en ganska ofta...get used to it!) Växjö som blir studieort? Jag accepterar självfallet villkorslöst att bli kringskjutsad medvetslös av dig!
Medvetslös?!

Framkörning till farstun - jag tackar jag! Det är enastående service det vill jag lova!
Det kan behövas när späet tröt tidiga kväll. 

Jag som värmlänning slår ett slag för blanndrecka eller verke kort och gott. Eller varför inte än donk mä sötdrank?
Hellre en cigarr i munnen än tio i humidoren.
Fascinerande, jag hörde nästan uttalet!elfort wrote:Jag som värmlänning slår ett slag för blanndrecka eller verke kort och gott. Eller varför inte än donk mä sötdrank?